De Rally van Haspengouw opende afgelopen weekend traditiegetrouw het nieuwe BK. Een kampioenschap dat zich opnieuw veelbelovend aankondigde, maar voorlopig nog alle verwachtingen inlost. Wat moeten we van deze geslaagde opener onthouden met het oog op de komende manches?
1) Kris Princen op zijn waarde geklopt
Een steengoed piloot zijn is één ding, een goede verliezer zijn nog iets anders. Maar Kris Princen toonde zich afgelopen weekend beiden door eerlijk toe te geven dat hij op zijn waarde werd geklopt door Loix. Twaalf proeven lang streden beide streekrijders voor elke seconde, maar het was uiteindelijk de regerend Belgisch kampioen die met de bloemen mocht gaan lopen. Princen heeft wel nog enkele evoluties te goed op de Peugeot, maar ook in het kamp van 2C en Loix zal niet worden stilgezeten… De titelstrijd zou dit jaar wel eens heel spannend kunnen worden.
2) Vincent Verschueren volwaardig titelkandidaat
Ondanks een griepje en gebrek aan kilometers toonde Vincent Verschueren meteen zijn snelheid aan het stuur van de Skoda Fabia R5. Eind vorig seizoen bewees de Oost-Vlaming al dat hij de maat kan nemen van Loix en Princen, maar afgelopen weekend volgde nog maar eens de bevestiging. De Limburgers blijven de grootste titelfavorieten, maar Verschueren is zeker niet langer een outsider. Zodra de gifgroene Fabia volledig op punt staat is het een kwestie van tijd vooraleer die eerste BK-zege, hét doel van het team uit Kemmel dit seizoen, er komt.
3) M-Cup blijft bekoren
Hoewel ze niet de startposities kregen die ze verdienden, behoorden de BMW’s uit de M-Cup opnieuw tot de smaakmakers van de wedstrijd. Favoriet Vandenberghe werd al vroeg uitgeschakeld, maar had het wellicht nog knap lastig gehad met thuisrijder Patrick Diels. Met zijn geëvolueerde M3 klokte Diels indrukwekkende tijden die uiteindelijk een schitterende zevende plaats algemeen opleverden. Zonder sequentiële bak tikte Franky Boulat minstens even knap als achtste aan, op slechts 18” van Diels. Bij gebrek aan ‘echte’ merkencup wordt de strijd in de populaire M-Cup zeker de moeite waard om volgen dit seizoen.
4) Robin Maes geeft visitekaartje af
Nadat hij vorig jaar al van zich liet spreken met een Opel Kadett City, toonde Robin Maes afgelopen weekend dat hij ook met een BMW M3 flink uit de voeten kan. De Kortrijkzaan begint meteen met een volle pot punten aan het Historic-kampioenschap en wordt een te duchten tegenstander voor o.a. titelverdediger Pieter-Jan Maeyaert, die vanaf Spa het veld vervoegt. Ook ene François Duval komt er de strijd animeren met een Ford Escort MK 2. Met later dit seizoen nog de komst van enkele nieuwe youngtimers ziet de rest van het kampioenschap er alvast veelbelovend uit.
5) Boeiende strijd bij de Juniors in de maak
Vorig jaar kende het Junior BRC een wat magere jaargang, maar daar lijkt dit jaar terug verandering te komen. Enkele R1-rijders maakten de overstap naar een R2 en er maakten enkele nieuwe namen hun opwachting. Jelle Vermeire verweerde zich sterk tegen recenter materiaal, maar uiteindelijk haalde Joachim Wagemans, die zich dit seizoen terug op de Franse 208 Cup zal toeleggen, duidelijk de bovenhand. De Antwerpenaar moest in klasse RC4 wel zijn meerdere erkennen in een sterke Steven Dolfen, die dit seizoen de R2-referentie bij uitstek lijkt te worden voor de jongeren.
6) Wim Lootens oppermachtig in Criterium
Terwijl in de BK-wedstrijd van start tot finish een secondenstrijd woedde, viel er in het RACB Rally Criterium heel wat minder spanning te beleven. Wim Lootens toonde zich meteen een maatje te sterk voor de concurrentie en won uiteindelijk met meer dan anderhalve minuut voorsprong van Bjorn Renier. Misschien het in Tielt, als thuisrijder, toch even nationaal in de M-Cup proberen? Ook nog het vermelden waard: de mooie podiumplek van thuisrijder Jimmy D’Hondt (Renault Clio) en de chrono’s van Berleur en Timmers, die de groep M-versie van de respectievelijk Fabia en Polo een tweede leven geven in het Criterium.
7) Veiligheid blijft aandachtspunt
Nee, ook aan de bovenkant van de taalgrens loopt niet altijd alles vlekkeloos op het vlak van veiligheid. Aangezien de organisatie niet over het ganse parcours linten kan voorzien moet vaak gerekend worden op het gezond verstand van toeschouwers, maar dat leek af en toe zoek dit weekend. In dat geval zijn er nog diverse nulwagens om het publiek terecht te wijzen, maar ook die waren er zaterdag misschien iets te weinig. Dat ook de piloten - meer dan men soms denkt - het publiek in de gaten hebben bewees Loix met zijn statement om in Halle-Booienhoven niet te willen starten zonder nulwagen in een korte tijdspanne voor hem. Een wake-up call die kon tellen en hopelijk niet meer herhaald moet worden dit seizoen.
Lees ook 'De Rally van Haspengouw heeft ons geleerd dat...' op onze Facebook-pagina