Met de 57ste ConXion Omloop van Vlaanderen werd de finale van het BK anno 2016 ingezet. De kampioen is al gekend, maar de strijd om de zege én de vice-titel was – bijna letterlijk – felbevochten. Uit de diverse persberichten pikten we volgende quotes, aangevuld met wat we langs de proeven hoorden om de wedstrijd als volgt samen te vatten.
1) “Dit is zeker de mooiste zege uit mijn carrière” (C. Van Woensel)
Dat Chris Van Woensel tot de snelste piloten van België behoort staat buiten kijf, maar een veelwinnaar was hij tot dusver niet. Naast een handvol D2- en VAS-zeges herinnert iedereen zich vooral nog zijn enige BK-zege met een Subaru groep N in de Rallye de Wallonie, maar deze overwinning schat de bandenhandelaar uit Schriek terecht veel hoger in. Maar… met deze zege heeft hij zichzelf mogelijk buitenspel gezet voor volgend seizoen. Winnen met een 2.0 WRC doet Van Woensel volgens het BK-reglement prioritair rijder worden, waardoor hij zijn Lancer mogelijk aan de kant moet laten in het BK.
2) “Dit is zuur, heel zuur..." (V. Verschueren)
Vincent Verschueren was ondanks een dosis pech op weg naar een mooie tweede plaats, tot hij uit koers werd gezet omdat hij net voor het podium – en vlak voor het oog van de officials - de motorkap had geopend. De klacht die Princen en Kaspers dreigden in te dienen bleek uiteindelijk onnodig, maar achteraf volgde wel een spijtige discussie tussen de twee kampen. Verschueren, die de East Belgian Rally aan zich voorbij laat gaan, zag zo een mooie puntenoogst verloren gaan met het oog op de vice-titel. Revanche in de Condroz Rally… of komend weekend al in Oudenaarde?
3) “Ja, mijn Belgische tegenstanders keken wel een beetje verbaasd na die scratch” (B. Ten Brinke)
Bernhard Ten Brinke liet na afloop vallen dat hij voor volgend seizoen aan een BK-campagne denkt. De Nederlander toonde in elk geval dat hij een mooie rol kan spelen in het kampioenschap want zijn tijden mochten gezien worden. Zaterdag moest hij wel hard trappen om Lefevere en Bergkvist, die beiden een moeilijke vrijdagavond kenden, achter zich te houden. Lefevere zag na een schitterende besttijd op ‘zijn’ Zilverberg de podiumdroom uiteenspatten toen een wiel afbrak in Passendale. Een veelal spectaculaire Bergkvist werd uiteindelijk derde, Melissa Debackere strandde na enkele knappe chrono’s op zaterdag op plek vier.
4) “Met deze auto kan ik mijn naam schrijven. Dit is pure fun” (P-J Maeyaert)
Pieter-Jan Maeyaert werd opnieuw winnaar van de fictieve spektakelprijs. De thuisrijder verzorgde niet enkel de show, maar zette ook weer scherpe chrono’s neer. Op vrijdag hield hij zelfs twee proeven Paul Lietaer achter zich in de regen. Zaterdag moest hij uiteindelijk nog buigen voor een sterke Gunther Monnens met een herboren Transeurope. Op het vlak van spektakel ook een eervolle vermelding voor Hans Weijs Junior en Didier Spillebeen, die vrijdag trouwens als één van de enigen op regenbanden was gestart en zo een 18de tijd realiseerde op de eerste proef. Zonder defecte gaskabel op zaterdag had de BMW-rijder wellicht fraai de top-25 gehaald.
5) “Ik denk dat de motor stilaan zijn beste tijd heeft gehad” (P. Geusens)
Omdat zijn eigen Fiesta nog niet klaar was na de sortie in Duitsland kwam Polle Geusens met een huurwagen aan de start. Door pk-verlies slaagde hij er niet in om een sterke Steven Dolfen te volgen in de RC4-strijd, maar de Limburger pakte wel de volle buit bij de Juniors. Hierdoor is hij zeker van een plaatsje in de finale van de RACB Rally Challenge waarin het stuur van een officiële 208 R2 op het spel staat. Vermeire en Bedoret, die afgelopen weekend een mooi duel om de tweede plaats uitvochten bij de Juniors, zijn de belangrijkste kanshebbers voor de resterende finaleplaats naast Geusens, Junior-kampioen Dovifat en vijf nog te bepalen kandidaten uit de eerste 50 namen van dit lijstje.
6) “Er groeien hier regenbanden aan de bomen” (diverse piloten)
Een veelgehoorde uitspraak door tal van piloten en hun entourage op vrijdagavond: een plotse regenbui verraste zowat elke deelnemer, waardoor sommigen plots regenrubber wisten ‘op te snorren’ langs de verbindingswegen. Natuurlijk is het veel veiliger om op de geschikte banden te rijden, maar de competitievervalsing en het gebrek aan controles hierop zorgden voor heel wat frustraties. Er kan natuurlijk steeds klacht worden ingediend, maar dat komt de sfeer en collegialiteit tussen piloten niet meteen ten goede…
7) “Toch maar raar, hier zo” (een toeschouwer in het servicepark)
Het was duidelijk wennen aan de ‘new look’ van de Omloop van Vlaanderen. Het rallycentrum keerde na lange tijd terug naar de binnenstad, maar de plaats van het langgerekte servicepark viel niet bij iedereen in de smaak. Ook het podium lokte – zeker op een regenachtige vrijdagavond – niet meteen de verhoopte massa toeschouwers. Mits wat sleutelwerk komt het wel goed op het vlak van ‘sfeer en gezelligheid’, maar durven vernieuwen (en willen organiseren tout court) alleen al verdient een pluim. Al beseffen we dat AMV - en/of de rallysport in het algemeen - in Roeselare niet de mogelijkheden heeft die Ieper en Kortrijk wel hebben.
Volg ons op Facebook!
Meer foto's via Tom Hollebeke - Photographer op Facebook