www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

Classic Legends

GL Projects

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Interview Brecht Hoorne: “Een stapje hogerop in de M-Cup”
04.02.2017 - 16:47, tekst jeroen d'hulster - foto's tom hollebeke

Enkele jaren nadat hij als copiloot zijn eerste stappen in de rallysport zette, maakte Brecht Hoorne een meer dan geslaagde overstap. Als BMW-piloot veroverde hij al snel menig rallyhart met zijn genereuze rijstijl zonder daarbij de chrono uit het oog te verliezen. Deze winter werkte Hoorne hard aan een nieuw project waarmee hij zich opnieuw wil tonen in het BK.

Brecht Hoorne (34) woont momenteel in het Nederlandse grensdorp Eede, maar is afkomstig uit Hooglede. Toch was het niet de nabijgelegen Omloop van Vlaanderen die hem ooit met de rallymicrobe opzadelde. “Als kind ging ik elk jaar met mijn vader mee naar de Rally van Ieper. Hij was een liefhebber maar niet fanatiek. Mijn interesse was wel enorm, maar ik mocht van thuis uit niet beginnen met rally zolang ik nog naar school ging. Op mijn 23ste debuteerde ik als copiloot van Didier Spillebeen. Later zat ik nog naast Kris Cools, Johan Van Keer en Tuur Van Keer.”

Dacht je er van bij het begin al aan om ooit zelf te rijden?
“Ja, maar starten als copiloot was een bewuste keuze. Deels ook uit budgettaire overwegingen, maar ik zou het echt iedereen aanraden. Je steekt er enorm veel van op: je leert de gevaren kennen, doet parcourskennis op en vooral: je leert goede nota’s maken. Na een aantal seizoenen begon het echt te kriebelen om zelf het stuur in handen te nemen en ben ik gestart met de opbouw van een BMW E30, die we daarna stelselmatig evolueerden. De keuze voor een achterwielaangedreven wagen had ik al gemaakt in mijn periode als co van Didier. Ik had ook met Mitsubishi’s meegereden, maar hoewel dat ook toffe ervaringen waren is de kick toch nog net iets anders en beter in een BMW. Het was ongetwijfeld de beste keuze als je kijkt naar de verhouding tussen snelheid, betrouwbaarheid, budget en plezier.”

Je reed je al snel in de kijker met de BMW en niet alleen met spectaculaire passages. De snelle chrono’s bleven duidelijk niet onopgemerkt?
“Inderdaad, eind 2013 kreeg ik van Stefaan Prinzie de kans om de Stesha-M3 te besturen in de Rally van Sint-Truiden. Die wagen was veruit de beste waarmee ik tot nu toe reed. Met een zesde plaats algemeen werd het een schitterende ervaring, waarna ik gecontacteerd werd door Schmid Racing om één van hun BMW’s te besturen in het BK. Helaas was dat seizoen een grote ontgoocheling. De wagen ging niet zoals verhoopt en er was onvoldoende budget voor evoluties. We stonden te vaak te vroeg aan de kant, waardoor het een duur seizoen werd waar we uiteindelijk weinig aan hebben gehad. Als compensatie kon ik wel de Rallysprint van de Monteberg rijden met een snellere 1-reeks, wat wel een fantastische ervaring was.”

Daarna ging je in Divisie 1-2 van het VAS-kampioenschap opnieuw de strijd aan met o.a. Nico Denys en Stefaan T’Joens. Om hen te kloppen moest je wellicht telkens de limiet opzoeken?
“Ja, dat is zeker waar en het is nog altijd de beste manier om bij te leren. Zo moet je continu jezelf uitdagen en je grenzen proberen te verleggen. Dat ik daarbij spectaculair rij is niet echt een bewuste keuze. Het is mijn rijstijl en ik voel me het best als ik zo rij. Toch had ik de laatste tijd het gevoel dat we wat ter plaatse bleven trappelen. Ik kon de BMW eventueel laten evolueren naar Divisie 3, maar dat zou ook een pak geld kosten. Daarom hebben we de wagen eind vorig jaar verkocht om plaats te maken voor iets nieuws. De E30 is nu in handen van Patrick Moens, die er zijn debuut mee zal maken in het Criterium van de Rally van Haspengouw.”

Ondertussen heb je de laatste maanden niet stilgezeten?
“Inderdaad, de afgelopen drie maanden zijn echt hectisch geweest want zowat al mijn vrije uren zijn in de opbouw van een BMW Compact gekropen. Het is een wagen die ooit één keer als 0-wagen reed, maar eigenlijk zijn we bijna vanaf nul herbegonnen. Om het zwaartepunt te verlagen hebben we de zetels achteruit gezet en zijn we van daaruit vertrokken om ook de motor en mechaniek naar achteren te brengen. De motor is een E36 3.2 M3 en zou zo’n 350 pk zou moeten leveren. Verder is de wagen uitgerust met Proflex-ophanging en een sequentiële versnellingsbak van Drenth.”

Welke wedstrijden staan er op het programma?
“Het is de bedoeling de wagen te laten debuteren in de Rally van Haspengouw. Met de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen hebben we daarna nog twee wedstrijden van de M-Cup op ons programma. Tussendoor rij ik ook nog de Rallysprint van Moorslede, de Short Rally van de Monteberg en de TBR Rallysprint om verder ervaring op te doen. Voorlopig staan er dus zes wedstrijden op ons programma, maar ik zou graag nog zoveel mogelijk wedstrijden van de M-Cup rijden. Het zal vooral een leerjaar worden, waarin ik zoveel mogelijk kilometers wil doen om de wagen te leren kennen en verder af te stellen. Ik verwacht niet dat ik in de cup meteen meedraai met de top want met snelle piloten en goede wagens ligt het niveau er erg hoog. Sommigen rijden ook telkens met nieuwe banden, terwijl wij op occasiebanden zullen rijden. Maar net zoals in Divisie 1-2 hoop ik zelf weer een stap vooruit te zetten door de strijd aan te gaan met de op papier iets snellere wagens.”

  Meer foto's op de Facebookpagina van 'Tom Hollebeke Photographer

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws