www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

Classic Legends

GL Projects

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Zeven conclusies na de Rally van Haspengouw
27.02.2017 - 19:04, tekst jeroen d'hulster - foto tom hollebeke

De kop is eraf. Zaterdag ging het BK van start met een frisse voorjaarszon en veel modder. De favorieten lieten zich niet verrassen op de Haspengouwse verkavelingswegen en maakten er een intense strijd van. Kris Princen toonde zich bij zijn Fabia-debuut sant in eigen land, maar wat moeten we nog onthouden van afgelopen weekend?

1) Een koptrio dat enorm aan elkaar gewaagd is
Kris Princen, Vincent Verschueren en Kevin Abbring werden na twaalf proeven en 144 km tegen de klok door amper dertien seconden gescheiden. Ongemeen spannend dus en vooral: veelbelovend voor de rest van het kampioenschap. Princen profiteerde optimaal van het thuisvoordeel maar toonde ook dat hij met de Fabia terug een ‘winning car’ in handen heeft. Verschueren kwam dan weer dichter dan ooit bij zijn eerste BK-zege, een overwinning die er dit jaar gewoonweg moet komen. Abbring van zijn kant toonde dat hij een ongelooflijke aanwinst is voor het BK, maar beseft dat de Peugeot wel degelijk tekort komt. Hij compenseert met zijn talent en net dat zal er hopelijk een erg interessante titelstrijd van maken.

2) Bert Cornelis ‘best of the rest’
Terwijl de favorieten een zo goed als foutloze wedstrijd afwerkten, verging het de subtoppers heel wat minder in Landen. Polle Geusens ging goed van start, maar een foutje op de tweede proef deed hem met radiator– en later motorschade uit koers verdwijnen. De misser van Benoit Allart kende meer gevolgen. Een gevelde boom zorgde voor heel wat schade aan de Fabia en een geneutraliseerde proef. Ook Melissa Debackere en Jonas Langenakens lieten heel wat tijd liggen na een foutje. De vierde plek ging uiteindelijk naar Bert Cornelis. De Handzamenaar kon bij zijn DS3-debuut meteen wedijveren met Debackere en wordt bij zijn volgende afspraak, de TAC Rally van Tielt, wellicht een gevaarlijke outsider.

3) Bandenkwestie overschaduwt intense strijd bij de Historics
Net als in het gevecht vooraan kende de strijd bij de Historics drie hoofdrolspelers. Stefaan Prinzie kon op het vettige parcours een verrassend sterke start nemen met zijn Opel Ascona 400. In de namiddag moest hij eerst Monnens en later Maes laten passeren, maar de Houthulstenaar gaf wel zijn visitekaartje af. Vice-kampioen Maes naderde uiteindelijk nog tot op drie tellen van Monnens, maar verspeelde na de wedstrijd zijn tweede plaats aan Prinzie door straftijd. De BMW-rijder was immers van start gegaan met de vanaf dit jaar verboden opgesneden slicks. Veiligheid én budget indachtig wordt deze maatregel best even herbekeken door de RACB, met achteraf liefst duidelijke communicatie.

4) Guillaume de Mévius en Franky Boulat oppermachtig in hun categorie
Als officieel RACB-piloot kreeg Guillaume de Mévius met het Junior BRC een mooi programma in handen. Toch is het meer dan duidelijk dat hij dat niveau ondertussen ontgroeid is. De Peugeot-rijder kende geen tegenstand in RC4 en hunkert wellicht al naar een terugkeer in de Franse 208 Cup of de DMack Cup, waarin hij wel tot het uiterste werd gedreven. Ook Franky Boulat was een maat te sterk voor de tegenstand in de M-Cup. De Antwerpenaar, die nu ook over een sequentële bak beschikt in zijn M3, lijkt de grootste kanshebber om zichzelf op te volgen als kampioen. Het podium in de M-Cup werd vervolledigd door Bert Truyens en Brecht Hoorne, die beiden een fraai debuut maakten met hun nieuwe wapen.

5) ASAF-smaakmakers bevestigen op nationaal niveau
Aan de rand van de top-10 vochten twee snelle Walen een mooie strijd uit om de officieuze F2-zege. Behalve enkele optredens in de Rallye de Wallonie was het voor beiden hun intrede in het BK, nadat ze al heel wat moois lieten zien op ASAF-niveau. Christophe Verstaen stuurde zijn originele Opel Astra naar een mooie achtste plaats en wist Boulat onder druk te zetten in groep M. Verstaen werd op zijn beurt uitgedaagd door Bastien Rouard, de regerende ASAF-kampioen in Divisie 3-2-1. Rouard sloot zijn knap debuut met de Citroën DS3 R3 van Laurent Wilkin af op een tiende plek. De Spa Rally en de Rallye de Wallonie worden de twee volgende afspraken in zijn BK-campagne.

6) Veelbelovende nieuwe jongeren
Guillaume de Mévius, Jelle Vermeire en Stijn Pacolet zijn ondertussen al vertrouwde namen in het Junior BRC, maar gelukkig maken elk jaar enkele nieuwe jongeren hun intrede. Zo kiest Pierre Vauterin, één van de regionale ontdekkingen van 2016, voor een volledige BK-campagne met een Peugeot 208 R2. Een vierde plaats op een zucht van Pacolet is in ieder geval een mooie start. De openingsmanche van het Junior BRC werd ook de allereerste wedstrijd ooit voor twee ‘zonen van’. De 18-jarige Grégoire Munster kende met een Opel Adam een prima debuut. Als voorbereiding op de Duitse Adam Cup zien we hem nog terug in Spa. Ook Niels Reynvoet (Ford Fiesta R2T) deed het bij zijn maidentrip verre van onaardig.

7) Eindelijk raak voor Stefaan T’Joens
Nog voor de Criterium-manche goed en wel was begonnen, was het met BMW-rijder Philip Lommers al één van zijn favorieten kwijt. De weg naar de overwinning leek open te liggen voor Stefaan T’Joens, maar hij had het met zijn Renault Mégane eerst nog knap lastig met een sterke Erik Vanwinkelen. Uiteindelijk leek het voor de Avelgemnaar, die jaarlijks zo’n 25 (!) wedstrijden afwerkt, toch te lukken. Na tal van ereplaatsen in het Criterium en divisiezeges op VAS-niveau behaalde hij in Landen zijn eerste algemene overwinning. Ook Johnny Louies (BMW M3) zette met een tweede plek zijn beste resultaat ooit neer, terwijl ex-winnaar Stefan Van Craenenbroeck het podium vervolledigde met zijn originele Nissan 350Z.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws