www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

RS Moorslede: Ruime overwinning voor Pieter Tsjoen
20.03.2011 - 19:24, jdh - foto buyse

Pieter Tsjoen heeft met ruime voorsprong de 10de Rallysprint van Moorslede gewonnen. Tsjoen was aan de finish 47" sneller dan Lefevere (BMW M3) die nipt Duquesne (Celica GT4) klopte. Bij de Historics mocht Vanden Abeele (BMW) zegevieren.

Mede dankzij het weer kon de Rallysprint van Moorslede opnieuw op een ruime publieke belangstelling rekenen. Voor de tiende editie was er met Pieter Tsjoen nog een extra publiekstrekker voorzien. De zesvoudige kampioen van België kwam zijn Citroën C4 WRC op punt zetten met het oog op de TAC Rally, de volgende manche van het BK. Het werd een geslaagde test voor de Waregemnaar, die ronde per ronde de 'boost' op de C4 WRC verhoogde. Tsjoen pakte in elke ronde minstens 10" of meer dan 1" per km bonus op zijn directe tegenstanders en behaalde dan ook een logische overwinning, een thuiszege overigens voor gelegenheidsco-piloot Kristof Dejonghe van 'De Pompeschitter'.

De strijd voor de tweede plaats was van meet af aan een stuk spannender. Andy Lefevere (BMW M3) vocht de ganse dag een mooi duel uit met Didier Duquesne (Toyota Celica GT4). Na een fout in de eerste ronde kwam gaandeweg ook Joost Boxoen (Skoda Octavia WRC) zich in de strijd mengen. De thuisrijder pakte met een tweede tijd in de derde ronde de derde plaats van Duquesne over maar viel door een tweede foutje in de slotronde net naast het podium. Duquesne zette nog de aanval in op de tweede plaats van Lefevere maar moest uiteindelijk met ongeveer anderhalve seconde buigen voor de BMW-rijder.

Achter dit trio speelde zich een mooie strijd af tussen Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3), Bert Coene (Lancer Evo X) en Kurt Braeckevelt (BMW M3). Thuisrijder Coene opende het snelst, voor Braeckevelt die zijn heropgebouwde wagen met nieuwe versnellingsbak kwam testen. Na een tegenvallende tweede ronde maakte Van Parijs, toen zevende, een knappe remonte richting top-5. Na de de derde ronde ging hij voorbij Braeckevelt naar de zesde plaats en in de laatste ronde klopte hij nog nipt Coene bij zijn Evo X-debuut. Achter Braeckevelt reed Chris Debyser, die debuteerde met de ex-Soenens Porsche 911 GT3, naar een mooie achtste plaats.

Debyser ging in de slotronde nog voorbij Nico Vanherzeele, die met de Lancer Evo 8 van Philcars zegevierde in Divisie 1-2. Hij wist Vincent Vermeeren, voor het eerst in actie met de ex-Coene Lancer Evo 9, met nauwelijks twee seconden te kloppen. Tussenin mocht Steven Dolfen de algemene top-10 afsluiten. Met de Renault Clio van Alltec Seys won hij met ruime voorsprong klasse G en de officieuze F2-klasse.

Aan de rand van de top-10 werd eveneens een mooie strijd uitgevochten door de koplopers bij de Historics. Wim Decock (Porsche 911) nam de snelste start voor Vanden Abeele (BMW E21), die met een scratch in de tweede ronde nipt de leiding overnam. Thuisrijder Geert Vandoorne (Ford Escort MK 1) nam de besttijden in de laatste twee ronden voor zijn rekening maar dat was net niet genoeg om te winnen. Vandoorne strandde op slechts 8 honderdsten van de tweede plaats van Decock, die op zijn beurt 2" trager was van Vanden Abeele. Aanvankelijk was ook debutant Ruben Maes (Escort MK 2) in deze strijd verwikkeld maar mechanische problemen in de derde ronde deden hem naar de vijfde plaats terugvallen, net na Tom Tytgat (Opel Ascona).

Na de Lancers van Vanherzeele en Vermeeren pakte Stefaan T'Joens (Subaru Impreza) de derde plaats in Divisie 1-2. In een onderlinge Clio-strijd klopte Joël Van Leemputten Michaël Lynneel voor de vierde plaats.

Opgaves waren er oa. van Vermeirsch, Morgan (versnellingsbak), Pyck, Catelin, Janssens, Claeys,...

  Resultaten

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws