De TAC Rally wordt zaterdag het decor van de tweede manche van het Belgian ConXion Historic Rally Championship. Voor deze confrontatie op de smalle Tieltse baantjes, bezaaid met diepe grachten die ieder foutje keihard afstraffen, worden 25 Historics aan de start verwacht. Onder hen enkele kleppers die geen mal figuur zullen slaan in het algemeen klassement van de rally!
Lichte favorietenrol voor de Escorts!
Hoewel de top 3 uit het kampioenschap van 2010 in Tielt voor een deelname bij de moderne kiest, krijgen we straks een bijzonder boeiend spektakelstuk met een tiental podiumkandidaten. In de eerste plaats kijken we in de richting van de Escorts. Logisch, want sinds 2005 ging de zege telkens naar een Ford. Enkel Filip Barbier slaagde er vorig jaar met zijn snelle Porsche in om die reeks te doorbreken. We zetten even de belangrijkste zegekandidaten op een rijtje. Didier Vanwijnsberghe verkocht afgelopen winter zijn Skoda Fabia S2000 en viert zijn wederoptreden met de Ford Escort MK2 BDA. De wagen is compleet gereviseerd, alleen is het afwachten hoe snel de drievoudige winnaar zijn Historic-automatismen terugvindt. Eveneens terug van de partij is Geert Vandoorne. De winnaar van 2008 liet afgelopen winter een nieuwe injectiemotor bouwen voor zijn Escort MK1 BDA en is na zijn nederlaag voor eigen volk tijdens de RS Moorslede uit op revanche. De prestatie van Wim Soenens valt moeilijk in te schatten. De zaakvoerder van Geko Woonwereld en de Escort MK2 BDA made by PL Rallysport zijn een sterke combinatie, maar soms primeert het spektakel boven de tijden. En nu is er straks een spektakelprijs te winnen. Benieuwd welke keuze Wim straks maakt. Dirk Deveux (Escort MK2 Hayworth), de winnaar van de Haspengouw 2011, staat eveneens voor een keuze: Proberen de snelle streekrijders te kloppen of zijn leidersplaats in het kampioenschap handhaven. Een dubbeltje op zijn kant, zeker als je weet dat er op het West-Vlaamse parcours geen marge is voor foutjes. Tom Tytgat (TT Autosport Ascona B) is alvast van plan om druk te zetten. Een tweede snelle Opel wordt ingezet door Vincent Verschueren (Ascona A). De kampioen van 2009 kiest uit budgettaire overwegingen voor een deelname bij de Historics na een seizoen bij de moderne. De Oost-Vlaming beslist na de Rally de Wallonie of hij voor de titel doorgaat. Met Tuur Vanden Abeele komt er onder de Heli-Racing vlag nog een tweede podiumkandidaat aan de start. De Kortrijkzaan leerde in Landen dat hij geen regenspecialist is en dat zijn nieuwe krachtbron moeilijk te temmen is op gladde ondergrond. Maar enkele weken later was dezelfde Climawest BMW 323i E21in Moorslede op een droog wegdek wel de betere van alle lokale specialisten.
Wie wordt de revelatie?
Tijdens de Rallysprint van Moorslede werd er heel wat getest met het oog op de TAC Rally en daarbij vielen enkele aangename verrassingen te noteren. Zo debuteerde Ruben Maes in de rallysport aan het stuur van een FiXion Escort Mk2 BDA. De meervoudige circuitkampioen verbaasde vriend en vijand door de strijd aan te gaan met de koplopers. Ondanks een geblokkeerde versnellingsbak werd dit eerste optreden als vijfde afgesloten na Vandenabeele, Decock, Vandoorne en Tytgat. Maes start in Tielt en Namen nog met de FiXion MK2 en stapt daarna over in een home-made Porsche 911 SC. Porsche, het favoriete merk van Glenn Janssens. De bekende zakenman uit Lokeren reed vorig jaar bij zijn tweede wedstrijd ooit naar een derde plaats. Dit jaar is Janssens terug met co Stéphane Prévot en de snelste Porsche 911 ooit geproduceerd bij de Britse specialist Tuthill. Wim Decock en Lode De Keyser zijn de overige Porschisten om in het oog te houden. Andere outsiders voor een top 10 zijn oa. Patrick Mylleville (ex-Bruneel Escort MK2 BDA), Piet Declercq, Dirk Depuydt (beide Escort Mk1), Tom Nemegheer, Graham Samuel (beide Escort Mk2 BDA) en Lieven Denys (Ascona B).
Slowly Sideways als opwarmer!
De TAC Rally is sinds enkele jaren ook een vaste afspraak voor de fans van Slowly Sideways. De Belgische tak van Slowly Sideways kreeg in hun tweede jaargang het gezelschap van een aantal Britse en Duitse collega’s en vormen samen een mooi collectief van 30 wagens. Met in hun midden Reinhardt Klein, de bekende Duitse rallyfotograaf en stichter van Slowly Sideways, en zijn Metro 6R4. Op de deelnemerslijst prijken maar liefst 10 verschillende types Gr B en alle toonaangevende wagens uit de Gr 4 historie. Als extraatje is er nog de aanwezigheid van een ex-Sainz Focus WRC. De Slowly Sideways rijden een demo vanaf kp 5 tussen de 000 en 00. Wie deze originele fabriekswagens of waarheidsgetrouwe replica’s wil gadeslaan moet zo’n 30min voor de eerste nationale wagen langs de proeven staan.
Afspraak zaterdagochtend in Tielt, voor een spetterende TAC Rally!