Tijdens de Haspengouw Rally ging Alexandre Romain een kolossale uitdaging aan: een WRC leren rijden, en dan nog de wereldkampioenschapswagen, op klassementsproeven die door de regen en de modder in schaatspistes waren veranderd. Het plezier werd al snel door de stress naar de achtergrond verdrongen. Gelukkig kon de Cezam-rijder weer lachen na een kleine testsessie, vlak voor de TAC rally. Alex Romain zal deze tweede wedstrijd van het Belgische kampioenschap aanvangen met het volle vertrouwen in zijn eigen kunnen en in dat van de C4 WRC.
Donderdag nam Alexandre Romain weer plaats achter het stuur van de Citroën C4 WRC die hij tot het eindpodium loodste in de Haspengouw rally. Deze keer was er geen sprake van modderige wegen en regen. Voor de rijder uit Sensenruth vond de vernieuwde kennismaking met de wereldkampioenschapswagen plaats onder een stralende zon en op droog asfalt.
“Onder deze omstandigheden voelde ik mij onmiddellijk weer op mijn gemak aan het stuur van de Citroën C4 WRC. Ik had echt veel meer vertrouwen”, verduidelijkt Alexandre. “Ik heb veel meer controle over de wagen want ik voel de reacties veel duidelijker aan. Met Mathieu Bassou, de ingenieur, werkten we aan de afstellingen van het chassis waarbij we wijzigingen aanbrachten aan de ophanging, de rijhoogte en de stabilisatorstangen. We zijn nog steeds in de ontdekkingsfase. Het doel is dus nog niet de prestaties te gaan zoeken maar de wagen handelbaarder maken.”
Om dat gedaan te krijgen legden Alexandre Romain en zijn nieuwe co-piloot Bruno Brissart een vijftigtal kilometers af op een testbasis in de omgeving van Ieper. “Het was een kleine klassementsproef van 2 kilometer in de vorm van een vierkant. Er waren dus vier rechte lijnen maar ook een aantal bochten. Het gladde asfalt waarop we reden is heel representatief voor wat ons te wachten staat dit weekend op de TAC Rally. We maakten van de gelegenheid gebruik om verschillende types van banden de revue te laten passeren.” Deze opwarmingsoefening werd ietwat tegengewerkt door een klein probleem met de motor.
“We beschikten niet over het volle vermogen. De Citroën technici zochten vergeefs naar de oorzaak van het probleem. Ze dachten dat ik vergeten was de optie ‘fresh air’ in te schakelen die de motor van de nodige lucht om te koelen moet voorzien. Dat was niet het geval.” Het team is professioneel genoeg om dit probleem voor de start van de rally opgelost te krijgen. Alexandre Romain vertrekt voor deze tweede wedstrijd op de C4 WRC met enige hoop. “Ik wil de volgende stap in mijn leerproces voltooien en me korter bij de tijden van Pieter Tsjoen begeven. Er zullen een hoop WRC’s aan de start staan en veel rijders die de omgeving daar goed kennen. Het zal dus zeer nipt worden. Persoonlijk is dit slechts mijn derde deelname aan de TAC. Maar als ik geen fouten maak en ik me goed voel aan het stuur van de wagen moet een tweede plaats haalbaar zijn.”
Zaterdag staan voor Alexandre Romain 165 kilometer klassementsproeven (in totaal 16 proeven) op het programma. Hij krijgt het nummer 5 op de deuren van de Citroën C4 WRC. Het verdict valt omstreeks 21u. De live timing kan worden gevolgd op www.tacrally.be