Als Belgische première waar enorm naar uitgekeken werd, heeft de deelname van de Renault Mégane RS 4, toevertrouwd aan Cédric Cherain en Cédric Pirotte, de verwachtingen van de rallyfans volledig ingelost. Op een terrein waar voorwielaangedreven wagens niet echt in het voordeel zijn, schitterde het nieuwste wapen van Renault Sport, ondanks een kleine schuiver die ervoor zorgde dat het indrukwekkende potentieel niet omgezet kon worden in een eerste tastbare resultaat.
Met zijn smalle, supergladde wegen en zijn talrijke kruispunten is de TAC Rally een terrein op maat voor vierwielaangedreven wagens. Dit basisgegeven heeft Cédric Cherain en Cédric Pirotte echter niet verhinderd om al snel hun suprematie binnen klasse 3 (groep N) te laten blijken. Door stelselmatig het ritme op te drijven, heeft de bemanning van de wagen met nummer 23 telkens opnieuw zijn tijd verbeterd.
“We zijn rustig vertrokken om geen fouten te maken, want onze kennis van de wagen was vrij beperkt voor de start, bekent Cédric Cherain. Vanaf de tweede passage door de proeven hebben we onze tijden gemiddeld met één seconde per kilometer verbeterd. Vervolgens hebben we nog vijf tienden van een seconde gewonnen. Globaal gezien dus een verbetering van gemiddeld 1,5 seconden per kilometer over de volledige dag! Op het einde van de dag konden we wedijveren met Jonas Langenakens, de uiteindelijke winnaar van de categorie, aan het stuur van een Lancer EvoX 4x4.” Terwijl beide “Cédrics” zich opmaakten om hun eerste rally binnen de top 15 te eindigen, tussen twee WRC-wagens in, werd hun optreden voortijdig afgebroken in één van de talrijke putten die zich overal langs het parcours van de TAC Rally bevinden.
«Ik heb geen verklaring voor wat er is gebeurd! We zijn amper iets buiten de ideale lijn gegaan maar jammer genoeg lag daar een kuil op ons te wachten. De wagen was nagenoeg intact maar de voortrein lag open en dat was het einde van onze rally. We hadden vanzelfsprekend de Mégane liever aan de aankomst gebracht, maar er is al bij al toch veel positiefs te onthouden van deze eerste rally! We hebben bewezen dat de wagen even snel kan gaan als een goed bestuurde vierwielaangedreven auto. De wagen is reeds zeer efficiënt maar er kan nog verbeterd worden. Dankzij onze integratie binnen het team van Chazel Technologie Course, de partner van Renault Sport voor de rally, krijgen de Renault ingenieurs onze gegevens doorgestuurd. We hebben nog wat ideetjes om nog aan efficiëntie te winnen vanaf de volgende rally.”
Genomineerd voor de BFO Award, die een piloot beloont voor diens uitzonderlijke prestatie tijdens de rally, hebben Cédric Cherain en zijn Renault Mégane RS N4 hun stempel gedrukt op de TAC Rally 2011. De langere, meer bochtige proeven van de Rally van Wallonië (22-23-24 april), de volgende manche van het Belgisch kampioenschap, zouden de Renault Mégane nog beter moeten liggen. De concurrentie is bij deze gewaarschuwd !