www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

TAC Review: Belgian ConXion Historic Rally Championship
11.04.2011 - 19:19, persbericht

Het zonovergoten Tielt was zaterdag het decor van de tweede manche van het Belgian ConXion Historic Rally Championship. Met zowat alle nationale Historic toppers aan de start, kondigde de TAC Rally zich als een thriller aan. Maar die spanning was er enkel om de ereplaatsen, want voorin stond er geen maat op Didier Vanwijnsberghe.

Vanwijnsberghe van start tot finish!
De laatste deelname van Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort Mk2 BDA) bij de historics dateerde al van de Condroz Rally 2009, maar daar viel in Tielt niets van te merken. Op de eerste kp deelde de autohandelaar uit Waregem met een kanontijd meteen een stevige tik uit aan de concurrentie. Enkel Vincent Verschueren (Heli Opel Ascona A) kon de schade enigszins beperken met een achterstand van 12sec. De rest kreeg 23sec en meer aan de broek, wat neerkomt op anderhalve seconde of meer per kilometer.

Vanwijnsberghe hield dit hoge tempo aan, waardoor hij de eerste servicebeurt als leider bereikte met 23sec bonus op Verschueren. Deze laatste berustte nog niet in de tweede plaats en trok in de aanval. Iets te gretig, want op Den Ondank ging de Oost-Vlaming het decor in. Verschueren kon zijn weg nog vervolgen met bijna 4min tijdverlies, maar één proef verder was het avontuur toch afgelopen door een defecte achterbrug. Na de opgave van Verschueren zat Vanwijnberghe helemaal gebeiteld, want halfweg wedstrijd bedroeg het verschil met zijn naaste belager ruim één minuut. De leider bleef echter stevig doortrappen en schreef het merendeel van de besttijden op zijn naam. Enkel in de slotronde werd wat gas terug genomen, maar zijn overwinning was nooit in gevaar. “Onze dag is vrij vlot verlopen. Ondanks deze wagen een compleet andere rijstijl vereist dan de Skoda van 2010, vond ik onmiddellijk het goede ritme. We waren vandaag bijna overal de snelste, maar onderweg werd ik iets te onstuimig met een aanraking met het decor als gevolg. Maar zelfs met dit akkefietje waren we de snelste op die bewuste proef. Nadien hebben we de wedstrijd verder gecontroleerd,” aldus een tevreden winnaar.

Vanden Abeele, the best of the rest!
Na de ongenaakbare Vanwijnsberghe ontspon er zich een bloedstollend gevecht om de resterende podiumplaatsen met in de hoofdrol Geert Vandoorne (Ford Escort Mk1 BDA), Ruben Maes (FiXion Escort Mk2 BDA), Tuur Vanden Abeele (BMW 323i E21) en Wim Decock (Porsche 911). Een viertal dat na driekwart wedstrijd tot een trio herleid werd na de motorpech van Decock.

Geen problemen voor Vanden Abeele die na een aarzelend begin naar de tweede positie was opgeklommen en deze plaats ook vast hield tot aan de finish. “Deze morgen heb ik twee kleine foutjes gemaakt, wat me zo’n 35sec gekost heeft. Voor de 2de ronde hebben we nog enkele kleine afstellingen veranderd en daarna liep alles mede door het puike werk van mijn co perfect. Voor de Wallonie moet er nu nog een kleine wijziging gebeuren aan de ophanging en aan de setting van de motor. Dan zal de wagen helemaal top zijn.”

De beslissing over de derde plaats viel pas op de slotproef met Geert Vandoorne als triomfator. “Onze wedstrijd begon minder. Ik gaf meteen het volle pond, maar de chrono volgde niet. Na mijn nederlaag in mijn Moorslede en deze morgen begon ik te denken dat ik de snelsten niet meer kon volgen. Maar de servicecrew kwam na 4kp’s tot de vaststelling dat de benzinetoevoer van de motor te rijk stond en hij dus niet optimaal functioneerde. Dit werd aangepast en daarna ging alles goed. Al zijn we tot de slotmeters moeten voluit gaan om onze derde plaats te verzekeren.”

Ruben Maes miste het podium op 4sec, maar toch verdient deze prestatie een dikke pluim. De voormalige circuitrijder was immers pas aan zijn tweede wedstrijd toe na zijn rallydebuut in de RS Moorslede 2011. “Het was super,” glunderde Ruben. “Enkel in de tweede ronde laat ik wat kostbare tijd liggen door een lichte schuiver. Op het einde heb ik nog alles op alles gezet om die tijd goed te maken met zelfs nog enkele besttijden. Maar het was net niet.”

Janssens en Denys toch nog in de punten, ondanks veel pech!
Wim Soenens was lange tijd op weg naar de vijfde plaats, maar in de slotfase kreeg hij last van injectieproblemen. Toen de gasklep op de voorlaatste proef ook nog bleef hangen, besloot de zaakvoerder van Geko Woonwereld zijn Escort Mk2 BDA aan de kant te zetten. Glenn Janssens (Porsche 911) profiteerde hiervan om zich nog in de top 5 te hijsen. Een onverhoopt resultaat voor de Oost-Vlaming, want in de eerste ronde koos hij voor te zachte banden en verloor zo heel wat tijd. In de tweede lus waren er dan weer problemen met de versnellingsbak. Janssens reed nadien nog een mooie inhaalrace, maar hij geeft zelf aan dat hij als piloot nog steeds in een leerstadium vertoeft. Tom Nemegheer (Escort Mk2) beleefde één van zijn beste TAC Rally’s ooit en eindigde voor eigen volk als zesde. Met Piet Declercq vinden we nog een Ford-rijder op plaats zeven. De piloot uit Reningelst wou af van zijn reputatie als streekrijder en kwam de Lemahieu Escort MK1 testen. De nieuwe motor werd goedgekeurd en op enkele details na is de wagen klaar voor de rest van het seizoen. Lieven Denys (Ascona B) had vooraf op iets meer gehoopt dan een achtste plaats. Maar aanhoudende remproblemen deden de ConXion-piloot snel achterop verzeilen. Halfweg wedstrijd werd de hoofdrempomp vervangen en meteen was het probleem opgelost, waarna Lieven in zijn gekende spectaculaire stijl toch nog enkele plaatsjes kon goedmaken. Frank Baert kwam de Opel Manta van een vriend afstellen, maar er dringen zich nog heel wat veranderingen op. Bovendien had de streekrijder ook nog een verkeerd stuurhuis gemonteerd, waardoor hij al snel voor het spektakel koos. Marijn Hoens (Escort MK1) mocht in het spoor van de Opelist de top 10 afsluiten. De carrosseriehouder uit Assenede moest aanvankelijk wennen aan zijn nieuw type remmen, maar dit liep vrij snel los. Enkel slecht afgestelde lichten bezorgden in het donker nog enige last. BK-debutant Johan Dekens zat lange tijd op koers voor de top-10 tot er op Kp 9 tien minuten wegtikten door een afgebroken elektrisch kabeltje, waardoor hij terugviel naar een elfde plaats.

Deveux en Tytgat, grote verliezers!
Dirk Deveux en Tom Tytgat, de nummers één en twee van de Rally Van Haspengouw, zijn de grote verliezers van de wedstrijd geworden. Deveux moest zijn sputterende Escort MK2 reeds in de eerste ronde aan de kant zetten, terwijl de Ascona B gestopt werd door een defecte achterbrug op kp 6. Mede door deze opgaven vertrekt Tuur Vanden Abeele straks als nieuwe leider in het Belgian ConXion Historic Rally Championship naar de Rallye De Wallonie. De opgavenlijst telde nog enkele kampioenschapsrijders met Graham Samuel (Escort Mk2 BDA, van de baan), Dirk Dumon (Ascona B, motor), Patrick Mylleville (Escort Mk2 BDA, voorwiel afgebroken) en Stefaan Vanassche (Opel Monza, mechanisch) als voornaamste slachtoffers.

Tussenstand BK: 1. Vanden Abeele 13pt. ; 2. Deveux, Vanwijnsberghe 10pt. ; 4. Tytgat 8pt. ; 5. Debyser, Vandoorne 6pt. ; 7. Maes 5pt. ; 8. Van Ryckeghem, Janssens 4pt. ; 9. Nemegheer 3pt. ; 10. Declercq 2pt. ; 11. Denys 1pt.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws