Na twee eendagswedstrijden, wordt de uithouding van de piloten en wagens komend weekend een eerste keer op de proef gesteld in de Rallye de Wallonie. Een wedstrijd die bij de piloten erg geliefd is omwille van z’n uitdagende en gevarieerde parcours. Alle tenoren van het Belgian ConXion Historic Rally Championship zijn bijgevolg van de partij.
Clause als referentie voor de titelkandidaten!
Het Belgian ConXion Historic Rally Championship wordt na twee wedstrijden aangevoerd door de BMW 323i E21 van Tuur Vanden Abeele. De Climawest Racing beemer heeft in het tussenseizoen stevige progressie gemaakt en voor Tuur zijn de snelle BDA Escorts niet langer onbereikbaar. Toch is het nog wachten op die eerste nationale zege van de Kortrijkzaan. Misschien lukt het straks in Jambes, maar dan moet hij eerst afrekenen met de Ford Escort Mk2 Gr 4 van Arnaud Clause.
Clause komt net als vorig jaar in zijn thuisrally van het nationale niveau proeven. Meteen een zware dobber voor de titelfavorieten, want de streekrijder en voormalig lid van het Mitsubishi Junior Team, was in 2010 maar liefst 3 minuten sneller dan zijn rivalen. Interessant om volgen wordt ook het onderlinge Escort-gevecht tussen Arnaud Clause, Dirk Deveux, de winnaar van de Rally van Haspengouw 2011, en Ruben Maes, de revelatie van de TAC Rally 2011. Driemaal een MK2, maar toch verschillend… Clause rijdt met een Holbay-motor, Deveux opteert voor een Hayworth krachtbron, terwijl Maes kan rekenen op een BDA motor.
De Rallye de Wallonie zit de Porsches als gegoten vanwege de hoge topsnelheden. Daarom mogen we de Tuthill Porsche 911 van Glenn Janssens niet uit het oog verliezen. De Oost-Vlaming is samen met Tom Tytgat (TT Autosport Opel Ascona B) de belangrijkste outsider voor een podiumplaats. Voor Patrick Mylleville (Escort MK2 BDA), Lieven Denys (Ascona B) en Johan Dekens (Porsche 911) is aankomen momenteel belangrijker dan een podium. Het trio kende tot nu toe heel wat pech, waardoor ze zich straks graag eens willen tonen.
De BMW 2002 ti van Alexander Derez was in 2007 nog goed voor de zege, maar ondertussen is het niveau in Historic flink gestegen en is er een wedloop naar meer pk's, zodat de lat ditmaal niet zo hoog zal liggen. Wellicht vormen de chrono’s van Bruno Lacroix (Escort MK2), Steven Vanhoegaarden (MG B GT V8), de Nederlander Olaf Pothoven (Volvo 122S) en Frans Van Ryckeghem (MG B GT Sebring) een beter mikpunt.
De Rallye de Wallonie start vrijdagavond met de traditionele showproef op de beroemde site van de Citadel van Namen. In het voorprogramma zal er eerst een Porsche-show zijn met ondermeer demonstraties van diverse modellen die zich in kijker reden in de rallysport. De eerste etappe gaat zaterdag verder met drie ronden van telkens vier kp’s, die voorheen pas zondag op het menu stonden. Zondag trekt de tweede etappe (twee ronden van 4 kp’s) naar de proeven die vroeger op zaterdag werden gereden, met als kers op de taart een nieuwe proef in Vedrin. Het einde van de wedstrijd is voorzien omstreeks 16u 15.