Cédric Cherain en Cédric Pirotte maakten in de TAC Rally voor het eerst kennis met de Renault Mégane RS N4. Ze reden zich onmiddellijk in de kijker met tijden die de chrono’s van enkele referenties uit de categorie benaderden. Nochtans was het parcours langs de Vlaamse wegen, met zijn vele richtingsveranderingen, niet echt op maat gesneden voor een tweewielaangedreven wagen. In de Rally van Wallonië, zullen beide Cédrics een terrein voorgeschoteld krijgen dat bestaat uit lange, natuurlijk aandoende bochten, die veel beter passen bij de Mégane RS. Het scherpt in alle geval al hun prestatiedrang!
Cédric houdt van de “Wallonie”, ook al kende hij weinig succes in de voorgaande edities.“De klassementsproeven zijn bloedsnel en dat bevalt me wel. Je moet vooral durven om hier het verschil te maken! Met de Renault Mégane RS beschikken we over een uitstekend wapen om straks in Jambes te kunnen schitteren. Het chassis beschikt over uitstekende kwaliteiten en zou het verschil moeten maken in de lange opeenvolgingen van bochten die typerend zijn voor de proeven rond Namen. In vergelijking met de TAC Rally zal dit terrein veel minder gunstig zijn voor de vierwielaangedreven wagens die onze concurrenten zijn binnen de Klasse 3. Bovendien beschikken we deze keer over speciale benzine die ons 10 pk meer zal opleveren. De betere grip van het Waalse asfalt zal ons in staat stellen volop gebruik te maken van de 285 pk van de Mégane RS en de topsnelheid van 202 km/u is een extra troef.”
Het is op de snelle proeven zoals Crupet of Natoye dat het duo Cherain-Pirotte het verschil wil maken met de 4x4 groep N wagens binnen de categorie. “Andere proeven zoals Wartet zullen minder in ons voordeel zijn want er zitten veel meer afslagen en beklimmingen in”, verduidelijkt Cédric Cherain. “Maar over het geheel bekeken denk ik dat we een goede wagen hebben om dit weekend te schitteren. Emmanuel Guigou bewees het nog dit weekend in Frankrijk in de rally Lyon-Charbonnières waar hij niet enkel de leiding nam in de Klasse 3 maar eveneens de beste was van de tweewielaangedreven wagens.”
Cédric Cherain zit aan het stuur van de enige tweewielaangedreven wagen in de Klasse 3 maar kan zich toch meten met enkele interessante referenties in Jambes. “Het is inderdaad zo dat de aanwezigheid van de Hans Weijs Jr op een Super 1600 of de DS3 van Burton en De Cecco interessant is, maar het is toch belangrijk om het potentieel aan te tonen van de Mégane RS als tweewielaangedreven wagen. Ik blijf geconcentreerd op de Klasse 3. De bedoeling blijft om het kampioenschap te spelen tegenover de 4x4 Gr.N, maar gezien onze afwezigheid in de Haspengouw en onze opgave in de TAC hebben we onze beide jokers al verspeeld. Het wordt dus zaak van belangrijke punten te pakken dit weekend als we onze titelkansen willen behouden. In de eerste plaats willen we het de vierwielaangedreven wagens moeilijk maken en de Renault Mégane RS aan de finish brengen in de best mogelijke positie.”