Pieter Tsjoen heeft voor de zevende keer de Rallye de Wallonie gewonnen. Tsjoen (Citroën C4 WRC) had na 21 proeven een kleine minuut voorsprong op Alexandre Romain, eveneens in een C4 WRC. Mark Van Eldik (Impreza WRC S14) werd derde voor Melissa Debackere (Impreza WRC S12). Cédric Cherain (Mégane RS) won in groep N, Ruben Maes (Escort MK 2) was de beste bij de Historics.
De Rallye de Wallonie ging traditiegetrouw van start met een showproef op de Citadel van Namen. Mark Van Eldik liet verrassend de snelste tijd noteren voor Tsjoen en Huzink. Romain en Debackere lieten meteen belangrijke seconden liggen en waren al meteen op achtervolgen aangewezen. Op zaterdagmorgen nam Tsjoen meteen de leiding over van Van Eldik. Een proef later nestelde Romain zich op de tweede plaats maar ondanks enkele besttijden kon hij Tsjoen nooit meer bedreigen. Bovendien maakte de Cézam-piloot enkele foutjes waardoor hij finaal net geen minuut moest toegeven op Tsjoen, die voor de zevende keer won in Jambes en een flinke stap vooruit richting een zevende Belgische titel.
Achter het C4-duo zagen we al snel enkele andere favorieten verdwijnen, zo speelde Deferm (Impreza WRC) zijn rijbewijs kwijt op de verbinding terwijl Bonjean (307 WRC) van de baan ging. Mark Van Eldik en Melissa Debackere streden quasi de ganse wedstrijd om de derde plaats. Debackere pakte vanmorgen echter een minuut straftijd door een uitgelopen servicebeurt en raakte daarom niet meer voorbij Van Eldik, die team- en landgenoot Edwin Schilt vijfde zag eindigen in een identieke Subaru Impreza WRC S14.
Door de vele uitvallers wisten heel wat piloten met minder snel materiaal zich vooraan in de kijker te rijden. Hans Weijs Junior reed zijn Citroën C2 Super 1600 naar een mooie zesde plaats en werd beloond met de BFO Award. Weijs klopte bovendien landgenoot Bernard Ten Brinke, winnaar in Super 2000 met zijn Skoda Fabia. Ten Brinke klopte op zijn beurt Cédric Cherain, groep N-winnaar in zijn originele Renault Mégane RS. Cherain kwam aan de leiding in de standaardklasse toen Jonas Langenakens (Lancer Evo X) zaterdag tijd verloor door een defecte gaskabel. De Landenaar ging in extremis nog voorbij Auquier naar de 10de plaats en tweede stek in groep N.
Het warme weer teisterde de mechaniek van veel wagens, vooral bij de snelle achtertrekkers waar Van Parijs (alternator), Van Woensel (versnellingsbak), Kenis (cardan), Viaene (achterbrug),... op zaterdag moesten opgeven. Francis Lejeune (Porsche 911 GT3) bleef overeind en finishte eerste RWD en eerste in GT op de 12de plaats. In F2 werd de Nederlander Hermen Kobus tweede met zijn Clio R3 na een ongenaakbare Weijs Junior. Cédric De Cecco werd bij zijn DS3-debuut derde voor Xavier Baugnet, winnaar in R2 en de Citroën Racing Trophy. Baugnet lag lange tijd in gevecht met Matthias Boon, die een sterk debuut maakte met de Fabia R2 maar moest opgeven met een kapotte radiator nadat hij de jump van Naninne te enthousiast had ingeschat. Princen werd tweede in de R2-klasse met de Renault Twingo R2 voor Manuel Canal-Robles, die de eerste manche van de Fiesta Trophy won voor Arellano en Servais.
Bij de Historics bevestigde Glenn Janssens (Porsche 911) zijn prestatie van Tielt door even de leiding te nemen, tot hij een cardan brak na het raken van een borduur. Thuisrijder en favoriet Arnaud Clause (Escort MK 2) ging op dezelfde plaats van de baan waardoor Tuur Vanden Abeele (BMW E21) het zaterdaggedeelte als leider afsloot. De West-Vlaming moest echter zondagmorgen aan de kant met een kapotte cardan waarna Ruben Maes (Escort MK 2) de leiding overnam en voor het eerst in zijn nog korte rallycarrière mocht zegevieren. Tom Tytgat (Opel Ascona) hield net merkgenoot Lieven Denys achter zich in de strijd om de tweede plaats.