In zijn derde rally aan het stuur van een WRC bevestigde Alexandre Romain al het goede dat hij reeds tijdens de TAC Rally had laten zien. Ondanks de sterke tegenstand van liefst negen WRC’s, wierp de Cezam rijder zich op als de enige echte outsider naast Pieter Tsjoen. Met vier besttijden op de eerste dag slaagde hij er in gedurende heel de rally de druk op de ketel te houden bij de zesvoudige winnaar in Namen. Een zeer mooie prestatie die hem, evenals in Tielt, een uitstekende tweede plaats oplevert.
Voor Alexandre Romain lijken de opeenvolgende rally’s er hetzelfde uit te zien. Tweede in Tielt en tweede in Jambes. Hoewel het resultaat hetzelfde was, is het duidelijk dat de Cezam rijder weer een grens heeft overschreden in het rijden met de Citroën C4 WRC. “Deze tweede plaats is mij meer waard dan die in de TAC want hier heb ik echt op de limiet gereden”, verduidelijkt hij. “Uiteindelijk hebben we veel chrono’s gedraaid die gelijkwaardig waren aan die van Pieter. Als je de 20 seconden aftrekt die we verloren op zondagmorgen als gevolg van twee kleine foutjes, en de 9 seconden die we onmiddellijk al op de Citadelle verloren, dan zitten we er uiteindelijk niet zo ver af. Op de Citadelle wou ik zeer zuiver rijden en dat was mijn grote fout. Door de handrem niet te trekken in de 6 bochten, heb ik zeer veel tijd verloren.”
Deze showpoef, van ondergeschikt belang, illustreert de moeilijkheden die Alexandre Romain nog moet oplossen met de Citroën C4 WRC. “De technische gedeeltes, waarin ik de handrem moet trekken, benadelen mij enorm. Het ziet er allemaal gemakkelijk uit maar je moet weten dat de gestuurde ontkoppeling slechts overgaat op manueel beneden een bepaalde snelheid. En dan moet je dat minuscule ontkoppelingspedaaltje gebruiken waar je heel weinig gevoel mee hebt. Het is dus niet makkelijk om die goed in te drukken en om te verhinderen dat je stilvalt. Daarom aarzel ik nog om de handrem te gebruiken, die nochtans zeer handig is om de wagen te doen keren in bepaalde krappe bochten.”
Maar in de snelle stukken, daar komen de stuurkunst en de durf volop naar boven. Alexandre is gewoonweg indrukwekkend. Zijn flamboyante stijl koppelt snelheid aan spektakel, dat toonde hij op prachtige wijze in de laatste proef op zaterdagavond. “Natoye is een proef waar ik echt van hou. Een regenbui had de wegen wat nat gemaakt. Ik probeerde mij in Tsjoens gedachten te verplaatsen. Hij had 30 seconden voorsprong en ik dacht dat hij wat gas ging lossen. Ik daarentegen heb alles gegeven. Als één proef me zal bijblijven wat betreft pure aanval en rijplezier, dan is het deze wel. En het bracht mij nog op want in één slag maakte ik 10 seconden goed! Zondagmorgen hadden we een twintigtal seconden achterstand. We wisten dat het niet mogelijk was die in te halen. Maar we hebben van de gelegenheid geprofiteerd om verschillende dingen te testen op de wagen en ook met mijn rijstijl. Bijvoorbeeld een andere remtechniek of iets meer de handrem gebruiken omdat dat de zaken zijn waarin ik me nog kan verbeteren.”
Romain is competitief in hart en nieren en een onverbeterlijke perfectionist. Hij zal niet tevreden zijn tot hij die eerste overwinning zal binnenhalen. In Namen bewees hij dat hij er niet ver van af is.