De 28ste Rallye de Wallonie werd dit weekend verreden bij zomerse temperaturen (en enkele buien)! Voor deze 3de confrontatie van het Belgian ConXion Historic Rally Championship verschenen 14 wagens aan de start. Samen zorgden ze voor een spectaculair wedstrijdverloop met een onverwacht podium als slotakkoord.
De eerste overwinning van Ruben Maes!
De eerste scratch op de historische site van de Citadel werd neergezet door Ruben Maes. De West-Vlaming, voor de gelegenheid met een Ford Escort Mk2 gr. 4 van het Britse RallyXtreme aan de start, teerde op de esplanade op zijn circuitervaring om de ideale lijnen te zoeken en de concurrentie het nakijken te geven. Topfavoriet Arnaud Clause (Ford Escort Mk2 Gr. 4) maakte een kleine stuurfout en verloor zo 20 seconden op de eerste leider.
Het echte werk begon pas zaterdagochtend en dat was ook de start van een reeks verrassende omwentelingen. Glenn Janssens liet meteen de Pk’s van zijn Tuthill Porsche 911 gelden en nam in Malonne de koppositie van Maes over. Dezelfde kp zou in de 2de ronde helaas het einde betekenen voor de Oost-Vlaming. Janssens ging iets te breed en raakte een boordsteen. De achtertrein van zijn Porsche overleefde deze klap niet. Arnaud Clause was zo de virtuele nieuwe leider, maar hij ging eveneens van de baan. Daardoor mocht Tuur Vanden Abeele (BMW 323i E21) de slotdag als koploper aanvatten met een voorsprong van 14 seconden op Ruben Maes. Dirk Deveux (Ford Escort Mk2) volgde als derde op 45 seconden.
De strijd om de zege ging zondagmorgen onverbiddelijk verder. Maar voor Vanden Abeele was deze echter van korte duur. “In Wartet is er door mechanische slijtage een aandrijfas gebroken. Zeer jammer, want ik kon hier mijn eerste nationale overwinning behalen. Toch hou ik ook een goed gevoel over aan deze wedstrijd. De vering is nu perfect en ik kon van meet af aan rivaliseren met de snelste Escorts.”
Ruben Maes, genavigeerd door Kurt Declerck, kreeg zo de leiding voor de 2de maal in handen en ditmaal stond de FiXion rijder ze niet meer af. Een zeer belangrijke overwinning met het oog op het kampioenschap, vermits ook Deveux nog moest opgeven. De Limburger kreeg net voor de start van de voorlaatste proef af te rekenen met een brandje onder de motorkap toen de luchtfilter plots vuur vatte. “Dit is super,” vertelt een glunderde Ruben Maes na afloop. “Deze morgen heb ik nog voluit aangevallen. Maar na de opgave van Tuur hebben we onze voorsprong gecontroleerd. Dit volstond om mijn allereerste rallyzege te pakken en dat bij mijn 3de deelname ooit in een rally(sprint). Als ik die overwinning dan nog op nationaal niveau kan behalen, dan is dat natuurlijk schitterend. In Bocholt hoop ik terug mee te dingen naar de zege.”
TT Autosport met twee wagens op het podium
Net na de koplopers zagen we een leuke strijd binnen het ConXion team tussen Tom Tytgat (Opel Ascona B) en Lieven Denys (Opel Ascona B). Denys verloor in de beginfase wat tijd door remproblemen, maar dat euvel werd zaterdagmiddag op de 1ste servicebeurt verholpen. Nadien werd de jacht geopend op de zaakvoerder van TT autosport. Maar net toen hij zijn maatje bijna te pakken had, gingen de hemelsluizen even open. Tytgat had dit het best ingeschat en geholpen door een goeie bandenkeuze zette hij zijn teamgenoot terug op achterstand. De spektakelman uit Rekkem reageerde gevat in Crupet en met een scratch mocht hij alsnog als 4de gaan overnachten.
Hoewel Denys tot het vaste cliënteel van TT Autosport behoort, was Tytgat niet van plan zich zomaar gewonnen te geven. “Ik geef geen cadeaus. Als Lieven me wil kloppen, zal hij er voor moeten rijden.” Tytgat voerde de daad meteen bij het woord en wipte zondagmorgen over Denys. Ondertussen streden beide Opels reeds voor het podium na het wegvallen van eerst Vanden Abeele en later Deveux. Tijdens de laatste doortocht in Nannine werd de Opel tuner uit Zwevegem echter geveld door schakelproblemen. Tom slaagde er via een noodreparatie toch nog in om de wagen in koers te houden, maar liep hierbij wel 20 seconden straftijd op. Deze bleken achteraf cruciaal, want aan de finish kwam hij 6 seconden te kort om Denys van de 2de plaats te houden. Al kende deze laatste ook geen vlekkeloos einde. “Ongelooflijk, tijdens de laatste verbindingsrit braken we de achterbrug. Ik was echt bang dat we het rallycentrum niet meer zouden bereiken. Ik heb het ganse weekend enorm genoten van de strijd met Tom en ik ben ook trots op mijn scratch in Crupet. Die proef was mij op het lijf geschreven,” besloot Lieven Denys.
Eveneens een tevreden gezicht bij Tom Tytgat. “Dit was mijn eerste deelname hier. Als je dan kan meestrijden in de kopgroep, is dat zeker niet slecht. Het enige minpunt van deze rally is de versnellingsbak. Voor deze wedstrijd zijn de verhoudingen te kort, waardoor we te kort komen in topsnelheid. Maar ik klaag niet. We zijn hier met 2 wagens en beide staan op het podium. Dat is mooi.”
De eerste punten van Patrick Mylleville sinds Ieper 2010
Johan Dekens was lange tijd in strijd met beide Opels. Maar tijdens de 2de passage op de showproef van Malonne reed hij iets te enthousiast in een put. De carterplaat van de Porsche 911 werd omhoog gedrukt, waardoor er een benzinelek ontstond en hij even later zonder benzine viel. Voor Patrick Mylleville (Ford Escort MK2) was het reeds van de Ypres Historic Rally 2010 geleden dat hij nog eens de eindmeet haalde van een BK-manche. En ook ditmaal lachte dame fortuna hem aanvankelijk niet toe toen hij op zaterdag bijzonder veel problemen kende bij het terugschakelen. PL Rallysport regelde de koppeling zaterdagavond bij en op de slotdag reed de piloot uit Zonnebeke met herwonnen vertrouwen naar de 4de plaats.
Na Mylleville was er plaats voor nostalgie en originaliteit met de MG B GT Sebring van Frans Van Ryckeghem op kop. De preparateur uit Tienen maakte in Jambes kennis met een nieuwe copiloot en samen reden ze hun eigen tempo. Hun foutloos weekend werd afgerond met een 5de plaats. Olaf Pothoven mocht als 6de de rij sluiten met zijn Volvo 122S uit 1967. Een wagen die volledig is opgebouwd met originele onderdelen. De Nederlander maakte voor het eerst kennis met de Belgische wegen en moest wennen aan de smalle proeven. Een leerproces dat cash betaald werd met een bezoekje aan de gracht in Malonne. Maar Olaf kon zijn weg vervolgen en genoot met volle teugen van de Belgische rallysfeer. Een vervolg komt er zeker. Misschien wel in de Condroz Rally. Alexander Derez (BMW 2002), Steven Van Hoegaerden (MG B GT V8) en Bruno Lacroix (Ford Escort Mk2) gaven op na een sortie.
Tussenstand BK: 1. Tytgat 34pt. ; 2. Maes 33pt. ; 3. Vanden Abeele 30pt. ; 4. Van Ryckeghem 27pt. ; 5. Denys 23pt. ; 6. Deveux, Vanwijnsberghe 20pt. ; 8. Vandoorne 16pt. ; 9. Debyser 14pt. ; 10. Mylleville, Pothoven 13pt. ; 12. Samuel 11pt. ; 13. Janssens, Declercq, Foster 10pt. ; 16. Nemegheer 8pt. ; 17. Baert 6pt. ; 18. Hoens 5pt. ; 19. Dekens 4pt.