Met het behalen van de leidersplaats in Tielt waren Tuur en zijn co Isidoor Smets gebrand om deze te behouden op het parcours in en rond Namen tijdens de 3de ronde van het kampioenschap, de Rallye de Wallonie.
“Niettegenstaande het geluk in deze rally nooit aan mijn kant heeft gestaan blijft dit één van mijn favoriete wedstrijden. Vooral het met momenten circuitachtig karakter van sommige proeven is ideaal voor de BMW. Daarom hebben we na Tielt nog het één en ander aangepast aan de BMW zoals oa. de ophanging.” Klonk een ontspannen Tuur vrijdagnamiddag op de service.
Vrijdagavond werd de rally op gang getrokken tijdens een showproef op de Citadelle die enkel dient om het talrijke publiek te vermaken maar ver staat van de snelle stroken op zaterdag. En dat het snel aan toe zou gaan zou blijken op de eerste 14,4 km lange proef Malonne op zaterdagochtend. De snelste tijd voor Arnaud Clause maar met 0,1” tussen Tuur en Isidoor en de 3de tijd van Ruben Maes en Kurt Declerk gevolgd door Dirk Deveux en Johnny Vangrieken op 4”. Een strijd die de ganse eerste ronde blijft duren tot de 2de doortocht op Malonne Clause een stuurfout maakt en moet opgeven waardoor de Beemer met 10,5” aan de leiding komt.
“Blijkbaar heeft Arnaud zich laten vangen in een snelle linkse. We hadden het al even in de gaten dat hij probeerde om zo snel mogelijk een veilige marge op te bouwen. Oa. op de proef van Natoye had hij al even rondgestaan.” Vertelde Tuur op weg naar de volgende proef in Bois de Villers.
In de volgende proeven werken Tuur en Isidoor verder aan het uitbreiden van hun voorsprong. Enkel de drie laatste proeven doet het team enige tijd verliezen door regen. Uiteindelijk wordt de eerste dag afgesloten met een voorsprong van 14” op Maes-Declerck. En dus nog niets gewonnen of verloren. Een stralende zondagochtend wordt aangevat met de doelstelling om niet te rusten maar opnieuw een veilige marge verder uit te bouwen. De 1ste proef wordt geannuleerd maar reeds op de 2de proef wordt de concurrentie terug op volgen gewezen door opnieuw een snelste tijd met 3” voor op Maes-Declerck. Vol motivatie werd dan ook Wartet1 aangevat maar sloeg kort na de start het noodlot toe. Net na het vervolledigen van de eerste ronde brak de cardan op de tot dan toe betrouwbare BMW.
“Het is en blijft mechaniek maar dit is moeilijk te verteren. Alles ging tot dan toe perfect en volgens planning. Met deze rally konden we onze leidersplaats verder uitbouwen en de ban breken. Helaas loopt het anders. Toch ben ik positief. We hebben we ons kunnen tonen en de concurrentie is gewaarschuwd voor Bocholt. Het seizoen is nog niet gedaan.” vertelde een zichtbaar ontgoochelde piloot op de service in Jambes.
“Samen het de verbeterde ophanging en goede voorbereiding liep deze rally voor ons als een trein. Niet enkel de auto maar ook Tuur zelve evolueert zichtbaar rally per rally en ik kan hem nagenoeg op geen enkel foutje wijzen op dit ultra snel parcours.” besloot Isidoor.
Nu op naar de Sezoensrally (20-21 Mei) voor het vervolg.