Ruben Maes heeft zijn start niet gemist in rally. De Porsche-dealer uit Ingelmunster had normaliter het seizoen moeten aanvangen met een Porsche 911. Maar door omstandigheden raakte de wagen nog niet klaar en doet hij momenteel ervaring op in een Ford Escort Groep 4.
Na een noodgedwongen forfait tijdens de Rally van Haspengouw had de TAC Rally van Tielt het debuut moeten worden van Ruben en Kurt in de Porsche. En om in het ritme te komen werd de Rallysprint van Moorslede aan het programma toegevoegd met een Ford Escort Groep 4. Een maidentrip die hij met brio tot een goed einde bracht.
“Ik voelde toen reeds dat het goed zat. We konden nog niet meedingen voor de overwinning gezien de overschakeling van circuit naar rally en van een topwagen als de Porsche GT3 R naar een Historic immens groot is”, doet Maes uit de doeken.
“Toen bleek dat ook voor TAC rally in mijn achtertuin de Porsche 911 nog niet klaar zou zijn, hebben we opnieuw ingetekend met de Ford Escort. Ik kon rustig opbouwen tijdens de rally en stak een pak ervaring op. Voor de Rally van Wallonië hadden we gehoopt voor de eerste maal met de Porsche van start te gaan. Maar ik wou wel zeker zijn inzake de fiabiliteit van de wagen. Het was echter kort dag en we besloten om opnieuw met een Escort Groep 4 BDA uit te pakken. Maar ditmaal met de FIA-wagen van het Britse RallyXtreme waarmee rallylegende Stig Blomqvist de Legend Boucles de Spa reed. Iets minder power en koppel, maar een juweeltje van een wagen”.
Tijdens de openingsproef op de Citadelle overtuigde Maes de concurrentie dat ze rekening moesten houden met de rally-rookie. Hij klokte de snelste chrono voor Deveux met een identiek exemplaar en de BMW van Tuur Vanden Abeele. De Porsche van Glenn Janssens was de tweede leider, maar na een schuiver belandde deze in het opgavepark. Ook Clause donderde van de baan. Nadien pakte de snelle BMW-rijder Vanden Abeele het commando over, maar Maes bleef aanklampen en volgde op enkele seconden. Ook Deveux bleef in de buurt van de koplopers. Na dag 1 en 13 KP’s stond Vanden Abeele aan de leiding, maar Maes lag op vinkenslag op amper 14 seconden van de leidende BMW.
Met nog acht KP’s voor de boeg tijdens dag 2 trok Maes alle registers open en ging in de aanval. Vanden Abeele moest het onderste uit de kan halen om de Escort voor te blijven. In het duel voor de overwinning kreeg de BMW af te rekenen met een defecte aandrijfas en kwam Maes voor de tweede maal tijdens de wedstrijd aan de leiding. Ditmaal liet hij het niet meer uit handen gaan en won zijn eerste rally. En dit pas tijdens zijn tweede deelname.
“Deze overwinning komt een beetje vroeger dan verwacht”, aldus Ruben Maes. “De concurrentie is echt héél snel en ik liet me op geen enkel foutje betrappen. De Escort BDA is een echte topwagen, volledig opgebouwd volgens de FIA-normen, waardoor we een beetje aan pk’s moeten inboeten tegenover de concurrentie. Maar de baanligging en de remmen zijn fenomenaal. En uiteraard is de ervaring van co Kurt Declerck ook een belangrijke schakel in het verhaal. Na de vierde plaats in Tielt, waar ik op amper vier seconden eindigde van Vandoorne en het podium, kom ik nu op de tweede plaats in het kampioenschap op één puntje van de leider. We hebben nu even wat ademruimte en tijd om de laatste hand te leggen aan de Porsche en wat testwerk te doen. Vanaf de Sezoensrally in Bocholt komen we zeker met de Porsche aan de start”, besluit een gelukkige Ruben Maes die nu resoluut met titelambities zijn debuutjaar in rally verder zet.
Tussenstand BK: 1. Tytgat 34pt. ; 2. Maes 33pt. ; 3. Vanden Abeele 30pt. ; 4. Van Ryckeghem 27pt. ; 5. Denys 23pt. ; 6. Deveux, Vanwijnsberghe 20pt. ; 8. Vandoorne 16pt. ; 9. Debyser 14pt. ; 10. Mylleville, Pothoven 13pt. ; 12. Samuel 11pt. ; 13. Janssens, Declercq, Foster 10pt. ; 16. Nemegheer 8pt. ; 17. Baert 6pt. ; 18. Hoens 5pt. ; 19. Dekens 4pt