Na een lange afwezigheid wegens redenen van professionele aard, die uiteraard steeds voorrang genieten op het plezier, maakt Erik Vleminckx zich op voor de start van zijn seizoen 2011 met als eerste wedstrijd zijn geliefkoosde onverhard wedstrijd de Sezoens Rally te Bocholt. Het strijdwapen is terug zijn getrouwe BMW E36 M3 die in een nieuwe decoratie aan het publiek zal getoond worden. Helemaal geen toeval dat Erik hier aan de start staat want de Hankook verdeelagent voor België mag toch niet ontbreken op deze wedstrijd die dit jaar door Hankook gesteund word. Met Gert Pauchet voor de eerste maal in de ‘hotseat’ naast Erik zal het toch even wennen worden voor beiden. Ook het gebrek van wedstrijdritme zal zich kunnen laten gevoelen. Buiten Marnick Van Lancker in een M3 E30 als een van de weinige tegenstanders in Groep M zal Erik zich vooral moeten richten op de GT wagens als strijdmakkers daar de strijd met 4 x 4 aangedreven wagens op deze ondergrond totaal ongelijk is door het gebrek aan grip op het onverhard. Toch zal Erik, hem kennende, toch proberen zich in het peloton 4 x 4 wagens in te werken.
We vragen even aan Erik wat zijn verwachtingen zijn voor deze wedstrijd ? “Het realiseren van de opstart van mijn nieuw bedrijf “Garage4you”, doe-het-zelf-garage te Bornem heeft gedurende de winterperiode tot vandaag al mijn aandacht en energie gevraagd. De officiële opening en persvoorstelling van “Garage4you” is nu juist achter de rug en enkele dagen later staan we reeds aan de start van deze wedstrijd. Eigenlijk komt deze wedstrijd voor mij enkele weken te vroeg, maar de zaken staan zoals ze staan en onze aanwezigheid is hier vereist, dus ... Dat Groep M rijders dit jaar geen punten meer toegekend krijgen voor het algemeen klassement in het BRC vind ik een spijtige zaak. Vele van die rijders rijden nu à la carte en nog anderen hebben blijkbaar hun heil ergens anders gaan zoeken. Verschillenden van hen zijn dan ook terug te vinden in het Criterium gebeuren. Blijkbaar is ‘men’ snel vergeten dat destijds de Groep M in het leven geroepen werd om de startvelden aan te dikken om de wedstrijden en het kampioenschap de toen broodnodige deelnemers te bezorgen. Het waarom stelt zich hier de vraag ? Het feit dat een snelle Groep M zich weleens vooraan in het ‘new look’ BRC kampioenschap zou kunnen manifesteren heeft hier wellicht een reden voor geweest. Goede beslissing ? De toekomst zal het uitwijzen. Daardoor moeten we in de Sezoens Rally onze strijd hoofdzakelijk met de GT wagens proberen te voeren. Benieuwd hoe we ons kunnen plaatsen in het klassement nu de Beemer sinds eind vorig jaar eindelijk op een punt gekomen is dat hij echt competitief is. Om een eventueel objectief als eerste achterwielaandrijver te eindigen waar te kunnen maken, zal ik minstens de in normale omstandigheden onmogelijke taak hebben om voorbij Van Woensel met zijn GT Nissan te gaan. Proberen om zo dicht mogelijk bij hem te blijven zal dus het meer realistische objectief zijn. Misschien kunnen we door deze aanpak dan uiteindelijk algemeen toch nog op een mooie klassering mikken. Toch zal het gebrek aan wedstrijdritme en de aanpassing aan de nieuwe copiloot in de persoon van Gert Pauchet ons wellicht in de aanvangsfase van de wedstrijd kostbare tijd kunnen kosten. Verlies beperken zal hier dus de opdracht zijn. Het voornaamste voor mij zal echter de factor plezier worden, want het typische Bocholtse onverhard is steeds een van mijn favoriete ondergronden geweest om op te rijden en dat zal zeker een welkome ontspanning worden na de drukke periode die ik achter de rug heb."