Wat een finale! Met een verschil van 1"2 voor de allerlaatste proef, Vogelsdonk, lag alle druk op de schouders van Alexandre Romain. Lokale held Patrick Snijers zou immers tot het uiterste gaan om zijn Skoda Octavia WRC naar de overwinning te sturen. Maar, de Citroën-piloot uit Bouillon hield het hoofd koel en won met 2"5 de Sezoensrally, de allereerste algemene overwinning uit zijn loopbaan. Hij werd na de wedstrijd uitgeroepen tot winnaar van de BFO Award, met bijbehorend een gratis deelname aan de Geko Ypres Rally en de Rally van Wervik en een uniek kunstwerk van de hand van Inge Dewilde. "Het begin van de wedstrijd verliep moeizaam. We hadden de afstellingen van de Citroën C4 WRC aangepast voor het onverhard, maar dat was geen goed idee. Bij de eerste service hebben we de vertrouwde afstellingen terug genomen en vanaf dat moment voelde ik de wagen beter aan," vertelt Alexandre. "Op de eerste proef schoof ik rechtdoor. Ik miste een rempunt in het stof van mijn voorganger. Op de volgende proef liet ik de motor bij de start afslaan en toen ik Pieter Tsjoen langs de kant van de weg zag staan, verloor ik de concentratie. Ik reed gewoon niet goed. Nadien heb ik de achtervolging ingezet, maar het was niet makkelijk. Ik moest in de slotronde echt risico's nemen, want op het onverhard had Snijers me telkens op achterstand gezet. Ik ben natuurlijk dolblij met deze eerste overwinning en… met het winnen van de BFO Award!"
De twee andere genomineerden reden ook een opmerkelijke wedstrijd. In de categorie voor GT's behaalde Guino Kenis, die zijn vierde rally ooit reed, de tweede plaats achter Chris Van Woensel, maar een vergelijking tussen de Nissan en de BMW is niet realistisch. De Turnhoutse BMW-dealer rijdt immers in GTN, zonder sequentiële versnellingsbak. Het is trouwens het eerste resultaat van het seizoen voor de piloot die de overstap maakte van rallycross en circuit naar de rallysport. Wat het nog mooier maakt is dat zijn team de BMW Z4M zelf ontwikkelde.
In het Criterium, de kortere nevenwedstrijd, zorgde David Croes voor een knalprestatie. De Leuvenaar die we normaal in actie zien met een Citroën C2- R2 Max, werd door Garage Peerlings uitgenodigd om de Ford Fiesta R2 te besturen als vervanger voor Theo Loos, die zich bij een val blesseerde. Zonder verkenningen en met een wagen die hij niet kende, was David Croes op weg naar een 2de plaats algemeen in het Criterium met de bescheiden Ford Fiesta R2, maar een lekke band in de slotfase deed hem uiteindelijk op de 8ste plaats finishen.