De Sezoens Rally, een eendagsrally op een gemengd parcours met gravel en asfalt, was dit jaar weer bijzonder beproevend voor de mechaniek en de bemanningen. Onder een stralende zon, liet Tim Van Parijs zijn ervaring spreken om de maat te nemen van de jongeren in de Trophy, die zaterdag in Bocholt niet gespaard bleven.
De Sezoens Rally, bestaande uit twaalf proeven met vier chronoritten die drie keer verreden werden, werd aan een verschroeiend ritme verreden. Op de eerste proef bevestigden de smaakmakers van de recente Rally van Wallonië hun intentie om hun strijd verder te zetten. Hugo Arellano was er een seconde sneller dan de R2 van Manuel Canal-Roblès, die op de voet gevolgd werd door Timothy Van Parijs.
Na de neutralisatie van de tweede proef door de sortie van een deelnemer buiten de FFST, ging de strijd verder op Beek-Bree, een lange proef van 22 km met een showgedeelte. Precies op die rondkoers kantelde de wedstrijd een eerste keer. Tim Van Parijs nam de maat van Hugo Arellano, terwijl Manuel Canal-Roblès meer dan dertig seconden verloor: "Ik haalde een deelnemer uit de categorie Historic in. Hij hield me verscheidene kilometers op. Hij wist dat ik vlak achter hem zat en hij vertraagde steeds meer. Verschillende keren heb ik hem zelfs even geraakt! Bij de finish was ik de wanhoop nabij. Ik vecht al lang om een promotieformule te kunnen rijden en door de schuld van een ander verlies je dan alle kansen om te winnen... Ik heb geweend van ontgoocheling in de wagen."
Net zoals in de rest van het peloton, maakte het parcours dat voor 25% uit onverhard bestaat, brokken in de Trophy. Bernard Servais moest opgeven met een motorprobleem, terwijl Arnaud Dedouaire de strijd moest staken met koppelingsproblemen. Op de vijfde proef moest Hugo Arellano zijn controleboekje inleveren na een tik waarbij de radiator beschadigd werd. Manuel Canal-Roblès, die in de achtervolging ging op Timothy Van Parijs, moest ook opgeven na een panne van de benzinepomp bij het begin van de slotronde.
Timothy Van Parijs, leider sinds het einde van de eerste ronde, pakte de overwinning na een voorbeeldige wedstrijd: "Deze ochtend had ik wat tijd nodig om terug te wennen aan een voortrekker. Ik had de gebruiks CD-ROM van een GT nog in het hoofd! Ik ben heel blij dat ik het aanbod van Pieter Vyncke, mijn c-opiloot, heb aanvaard om de kleuren van 'Speed on the Track, Safety on the Road' te verdedigen."
Bob Kellen, tweede op iets meer dan een minuut van de winnaar, was ook erg tevreden: "Ik heb tijdens de wedstrijd niet teveel naar mijn positie in het klassement gekeken, maar vooral naar mijn tijden. Ik ben blij dat ik duidelijk sneller was dan in de Rally van Wallonië, want ik klokte bijna voortdurend tijden in de kopgroep. Dit is een super resultaat, want hierdoor kom ik aan de leiding in de Trophy!"
De Luxemburgse piloot eindigde voor Joost Ghyssel, Corné Damen en Geoffrey Vander Schelden. De volgende afspraak is de Geko Ypres Rally eind juni, de meest prestigieuze van alle Belgische wedstrijden.
In het kampioenschap: 1. B. Kellen (L) 31; 2. C. Damen 30 (NL); 3. J. Ghyssel 28; 4. G. Vander Schelden 28; 5. M. Canal-Roblès 20; 6. T. Van Parijs 20; 7. H. Arellano (L) 18; 8. B. Servais 16; 9. A. Dedouaire 11.