De Sezoens Rally, de atypische vierde wedstrijd van het Kampioenschap van België Rally, blijft een van de mooiste wedstrijden op de kalender. Het parcours van de wedstrijd in Noord-Limburg, vlakbij de Nederlandse grens, bestaat voor een derde uit onverhard en dat is precies de geliefkoosde ondergrond van Patrick Snijers. Aan het stuur van een van de Skoda Octavia's WRC Evo3 van team BMA kon de zevenvoudige Belgische kampioen een gooi doen naar de zege.
"Op dit parcours is het belangrijk om een robuuste wagen te hebben die redelijk makkelijk te besturen is," vertelde Patrick zaterdagochtend. "We rijden op slicks en de wagen staat in asfaltconfiguratie. Dan is het belangrijk om de wagen al voor de bochten op onverhard, bestaande uit die typische maaskiezel, te plaatsen. Je moet ook rekening houden met het feit dat het asfalt hier altijd erg glad is door het laagje stof dat de weg bedekt."
Na de eerste vier proeven vertrouwde Patrick zijn Logi-technic Skoda toe aan de mecaniciens van BMA voor een routinecontrole met het oog op de proeven van de tweede ronde: "Ik ben redelijk rustig van start gegaan, maar ik ben heel tevreden. We staan op amper een halve seconde van de Nederlander Van Loon met zijn Focus WRC en we hebben enkele seconden voorsprong op Alexandre Romain na een snelste tijd. Nu gai k voluit in de aanval."
Patrick Snijers, tijdens de Sezoens Rally genavigeerd door Pascal Lopès die de nota's in het Frans las, hield woord door meteen de leiding in de wedstrijd over te nemen met een snelste tijd. Na acht proeven en met drie besttijden op zijn naam, stond de piloot van BMA nog altijd aan de leiding, voor twee WRC's van de recentste generatie: "Ik ga alles geven om te winnen! Ik wil graag mijn overwinningen van 2002 en 2009 nog eens herhalen. Dankzij mijn parcourskennis kan ik een beetje het verschil in pure prestaties compenseren. Het is al prachtig dat we met onze Octavia WRC kunnen strijden met een Citroën C4 WRC. De Skoda is nog altijd competitief, maar er is toch enkele generaties verschil tussen de twee WRC's."
Ondanks zijn strijdlust moest Patrick in de slotronde toch plooien. Bij de finish had hij slechts vier tellen achterstand op Alexandre Romain. "Ik ben altijd ontgoocheld wanneer ik niet gewonnen heb," lachte Patrick. "Maar ik ben toch tevreden over het verloop van de wedstrijd en ons resultaat. We kwamen heel dicht bij de zege voor BMA. Ik moet ook zeggen dat ik tevreden ben voor het team, dat ons een onberispelijke wagen heeft geleverd tijdens de ganse wedstrijd. De vroegtijdige opgave in Tielt is vergeten. Nu kunnen we aan de toekomst denken. En die toekomst zal dank zij Logi-technic in een Mini John Cooper Works zijn..."