Afgelopen weekend werd de 4e manche van het BK historic gereden, de enige wedstrijd in België met zoveel onverhardstroken, bijna een derde van het parcours bestaat uit de typische maaskiezel, dus meteen al een hele opdracht om daar een achterwielaangedreven auto over te sturen.
Voor Johan was dit de eerste deelname in Bocholt maar met Rutger in het co-zitje was dit geen probleem, hij startte er immers voor de 11e keer en kon dus de perfecte aanwijzigingen geven en wijzen op de valstrikken. De eerste ronde werd rustig gestart, er moest tenslotte nog afgetast worden hoe de Porsche zou reageren op het onverhard. De 1e KP ging al meteen vrij goed met een 5e tijd bij de historics. Door de annulatie van KP 2 konden we al meteen richting Bocholt centrum voor de service. Op KP 3 reden we een 6e tijd maar door een verkeerde inschatting van de bocht enkele kilometers voor de finish dachten we dat we iets beschadigd hadden aan de ophanging maar net na de start van KP 4 voelden we dat er een band aan het leeg lopen was. Aan de finish van KP 4 bleek dat we de band rechts achter aan de binnenzijde beschadigd hadden waardoor deze stilaan leeg bleek te lopen. Aangezien de band maar stilaan leeg liep werd deze niet gewisseld op de KP, dat zou een te groot tijdverlies geweest zijn.
Tijdens de service na de eerste ronde beslisten we om te starten met een ander soort banden en achteraan smallere banden en velgen met een hogere ET waarde zodat de Porsche beter in het spoor zou passen dat stilaan meer en meer uitgereden zou worden op het onverhard. Op KP 5 voelden we meteen dat dit een goede beslissing was, de wagen voelde veel beter aan op het onverhard. Na KP 6 kwamen we op een 4e plaats algemeen historic te staan, een mooie plaats om te verdedigen. Zonder al te veel risico’s te nemen probeerden we ons tempo constant te houden. Bij aanvang van de voorlaatste KP hadden we nog altijd onze 4e plaats vast tot plots voor onze ogen de Escort van Ruben Maes eraf ging wat ons ineens naar de 3e plaats bracht. Aangezien we ruim een minuut voorsprong hadden op onze eerste achtervolger Tom Tytgat met de Ascona beslisten we om de 2 laatste KP’s rustig af te werken om zeker de finish te halen en onze podiumplaats veilig te stellen. Op de laatste KP ging het dan nog bijna mis op de lange onverhardstrook, een gat of een steen (we hebben het helaas niet gezien) in het spoor, een harde slag rechts voor. Ons eerste gedacht was een kapotte band rechts voor omdat de wagen zich raar begon te gedragen dus reden we rustig en met ruim 35 seconden vertraging over de finish. De band bleek in orde te zijn, de check up later deze week zal moeten uitwijzen waar er schade werd geleden.
We kunnen dus heel tevreden terug kijken naar onze eerste deelname in Bocholt met een mooie 3e plaats algemeen bij de Historics en klassewinst in categorie 2. We willen graag “State of Art Menswear” bedanken voor het vertrouwen en de steun dit seizoen en uiteraard ook de servicecrew voor het uitstekende werk.
Afgelopen weekend kwamen nog enkele punten aan het licht die nog verbeterd kunnen worden aan de Porsche en zeker nodig zijn met het oog op een mogelijke deelname in Ieper. Hopelijk vinden we de komende dagen nog het extra budget om zeker te kunnen starten in Ieper om zo onze plaats in het kampioenschap die we behaalden dankzij onze podiumplaats in Bocholt te kunnen verdedigen.