www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Sezoens Review: Erik Vleminckx tevreden ondanks remprobleem
25.05.2011 - 22:14, persbericht

Erik Vleminckx en co Gert Pauchet met de BMW M3 ondervonden in Bocholt waar de wet van Murphy voor staat. Erik had de intentie geuit om er vanaf KP 1, ondanks het gebrek aan wedstrijdritme, er een stevig tempo op na te houden.

Na enkele kilometer in deze eerste klassementsproef wilde Erik even kort remmen juist voor het aansnijden van een snelle rechtse bocht toen hij het rempedaal plots helemaal tot onder kon duwen. Een bijna sortie was het gevolg. Deze is zelfs ergens op een internet filmpje te bekijken. Zelfs Romain, Loix en enkele anderen hadden blijkbaar op diezelfde plaats ook enkele stijlfiguren weggegeven. De proef zelf werd verder voorzichtig afgewerkt door het rem falen waarbij steeds enkele malen diende ‘gepompt’ te worden om rem te hebben. Iedere piloot kan beamen dat zo rijden geen pleziertje is. Zonder meer word er dan ook telkens kostbare tijd verloren bij het afremmen. Met de annulering van de tweede proef prijsde Erik zich nog gelukkig omdat hij na deze proef toch naar de service kon om het probleem op te lossen. Bij deze servicebeurt werd getracht het euvel op te lossen doch een hardnekkig vastzittende ontluchtingsnippel verhinderde dat het remsysteem efficiënt kon ontlucht worden. De volgende proeven dienden dan ook met het gekende euvel verder afgewerkt te worden waarbij Erik zeker niet ten volle kon aanvallen. Desondanks deze ‘handicap’ getuigden de gereden tijden toch van een ‘ferm tempo’ waarbij het wellicht bij de toeschouwer zelfs niet opviel dat de remproblemen er waren.

Met een gezien de omstandigheden schitterende 16de plaats algemeen in het verschiet kwamen Erik en Gert aan de voorlaatste ‘regroup’ aan. Bij het willen starten van de auto om de ‘regroup’ binnen te rijden, weigerde de auto echter plots alle dienst. Na meer dan een kwartier zoekwerk kon het probleem opgelost worden en kon de wedstrijd met een straftijd van 17’ (2’50”) verder aangevat worden. Aan de finish van de voorlaatste proef van Beek-Bree kwam Erik dan ook nog eens toe met een lekke band achteraan wat als gevolg had dat de BMW nog eens wegens enkele problemen bij het wisselen met 3’ (30”) bijkomende straftijd aan de start van de allerlaatste proef toekwam. Volledig fysiek leeg kwamen Erik en Gert het podium over om uiteindelijk toch nog de winst in Groep M (klasse 12) mee naar huis te kunnen nemen.

Erik hierover: “ Na een lange inactiviteit (oktober 2010) wegens een drukke professionele periode had ik echt uitgekeken naar deze wegens zijn onverhard toch speciale wedstrijd. Ondanks het gebrek aan persoonlijke fitheid en wedstrijdritme ben ik uitermate verheugd over het prestatieniveau tijdens deze wedstrijd zeker als men rekening houd met de remproblemen en de bijkomende fysieke inspanningen die we toch wel gehad hebben gedurende de hele wedstrijd. We hebben ook eens onze prestatie vergeleken met die van de deelnemers in het Criterium. Bij het optellen van onze tijden van de eveneens door het Criterium gereden proeven zouden we zelfs deze manche kunnen gewonnen hebben met enkele seconden voorsprong ! Volgende keer dan toch maar het Criterium rijden zeker ? ‘Ze’ gaan ons dan toch misschien wel eens vernoemen want nu merk je in geen enkele media in de voor- of nabeschouwing van de wedstrijd (behoudens die van onszelf) dat we deelnamen aan het Nationale gedeelte. (lol) Toch blik ik voor mezelf terug met enorme tevredenheid over de geleverde prestatie zelf. Want na echt onvoldoende uitgerust en weinig voorbereid aan de wedstrijd begonnen te zijn, in deze temperaturen extra inspanningen (remprobleem) moeten leveren en toch nog zulke tijden gereden ? We zijn dus nog niet versleten. Ik zie echt uit naar de dag dat we fit, goed voorbereid en zonder enig technisch euvel een wedstrijd kunnen afronden. ”

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws