Melissa Debackere (Impreza WRC S12) heeft voor de tweede opeenvolgende keer de ORC Canal Rally gewonnen. Mathias Viaene (Octavia WRC) nam de beste start maar moest na straftijd vrede nemen met de derde plaats na Paul Lietaer (Impreza WRC S9). Didier Vanwijnsberghe (Escort MK 2) won overtuigend bij de Historics.
De 5de editie van de ORC Canal Rally ging vanmorgen met maar liefst 150 deelnemers van start. Om de timing niet in de knoop te brengen mocht dan ook weinig gebeuren. Helaas voor organisatie en deelnemers zorgde een omvergereden paal op KP 2 (door Lieven Denys) voor vertraging en een fel ingekorte proef voor de rest van de dag.
Op sportief vlak ging alle aandacht naar de strijd tussen de drie WRC's vooraan. Mathias Viaene had de Skoda Octavia WRC van BMA verrassend snel onder de knie en keerde na de eerste ronde als leider naar Oostrozebeke terug. De thuisrijder had 2" voorsprong op Debackere (Impreza WRC S12) maar kreeg even later een volle minuut straftijd aangerekend na een felbetwiste inklokfout. Debackere kreeg zo de leiding in handen en verzamelde al vrij snel een twintigtal seconden voorsprong op Paul Lietaer, die zijn nieuwe Impreza WRC S9 kwam proefrijden. Met een ander bandentype in de tweede wedstrijdhelft kwam 'de Snor' in de tijden van Debackere. Aan de finish moest hij uiteindelijk 26" toegeven op het duo Debackere/Cokelaere dat voor de tweede opeenvolgende keer mocht zegevieren in de ORC Rally. Mathias Viaene, 'best performer' van de dag, strandde na zijn straftijd op derde plaats op 36" van Debackere.
Achter het WRC-trio onstond een mooie strijd tussen Kris Cools (Lancer Evo X) en Chris Van Woensel (Nissan 370Z), waarbij eerstgenoemde met 8" bonus het duel won. Ook Dominique Bruyneel (Peugeot 207 S2000) leek zich in deze strijd te mengen maar ook hij moest na een inklokfout een minuut straftijd incasseren wat hem naar de tiende plaats deed terugvallen. De Brit Andy Rowe (Lancer Evo 3) pakte de FIRC-zege en ging als zesde algemeen net Bert Coene (Lancer Evo X) vooraf, die een mooi duel won van thuisrijder Kurt Braeckevelt (BMW M3). Braeckevelt was op zijn beurt één seconde sneller dan Didier Vanwijnsberghe, negende en Historic-winnaar met zijn Ford Escort MK 2.
In de Historic-divisie won Vanwijnsberghe met meer dan een minuut voorsprong van Mario Vantieghem (Ascona A). Na de opgaves van Frattaroli (sortie) en Saelens in de slotronde finishte Ruben Maes in extremis derde bij zijn Porsche-debuut voor Glorieux (BMW E21) en Barbier (Monza). Vanassche (Monza) werd zesde in Divisie 4 voor spektakelrijders Hoorne (BMW 325) en Soenens (Escort MK 2).
In Divisie 1-2 verzamelde Vincent Vermeeren (Lancer Evo 9) al vrij snel een comfortabele voorsprong, tot hij met de finish en een algemene top-10 in zicht moest opgeven. De zege ging uiteindelijk naar Jimmy Taveirne (Lancer Evo 6) voor de Saxo's van Catelin en Denys, die opnieuw streden om de zege in klasse C. Vanherzeele (Lancer Evo 8) werd na een sortie pas vierde voor Van Leemputten (Clio).
Bij de voorwielaangedreven wagens kregen we een mooie strijd te zien tussen Rino Beernaert (Peugeot 106) en Davy Vanneste (C2 R2 Max). Vanneste leek op weg naar de zege tot hij in de slotronde moest opgeven. Beernaert werd eerste F2 en 13de algemeen voor Spillebeen (C2 R2 Max, 16de) en Dolfen (Clio, 19de). Noteren we ook nog de opgave van Coulembier (motor) op KP 4.