De 'kleine broer' van de Ypres Rally is dit jaar al zijn 19de editie toe. Jaar na jaar wint de Ypres Historic Rally aan populariteit, zowel in binnen- als buitenland. Met een FIA- en MSA-wedstrijd krijgen we opnieuw een strijd op twee fronten.
De FIA-wedstrijd, meetellend voor het EK, wist opnieuw heel wat buitenlanders aan te trekken. Brazzoli (Porsche 911), Rossi (Renault R5 Turbo), Perez (Lancia Stratos), Smith (Triumph TR7 V8) of Harrach (Lancer 2000) zakken zeker niet voor een bijrol af naar de Westhoek. Toch zal het opnieuw moeilijk worden om de Belgische top te kloppen. Die top bestaat dit jaar uit een ware Escort MK 2-armada, aangevoerd door Paul Lietaer die sinds 2007 niet meer aan de start stond in Boezinge. Didier Vanwijnsberghe (winnaar 2009), Robert Droogmans (winnaar 2010), Marc Duez en Stefaan Stouf moeten zijn belangrijkste concurrenten gaan worden. Andere Belgen die vooraan een woordje kunnen meepraten zijn oa. Geert Vandoorne (Escort MK 1), Omer Saelens (Porsche 911), Yves Bruneel (Escort MK 2) en Glenn Janssens (Porsche 911).
De nationale MSA-wedstrijd, startend vanaf nummer 261, wordt aangevoerd door de vaste BK-rijders. Tuur Vanden Abeele (BMW E21), opnieuw bijgestaan door Vincent Van Quickenborne, behoort met oa. Ruben Maes (Porsche 911), Tom Tytgat (Ascona A) en Dirk Deveux (Escort MK 2) tot de favorieten. Met de Ascona A van Verschueren is Mario Vantieghem een gevaarlijke outsider terwijl we ook ex-winnaar Chris Debyser (Transeurope), Gunther Monnens (Ascona B) en Geert Glorieux (BMW E21) niet uit het oog mogen verliezen. Verderop in het veld is het uitkijken naar oa. Vanassche (Monza), Perneel (Escort MK 2), Declercq (Escort MK 1), Decock (Porsche 911) en het MAS Racing Team met Mylleville (Porsche 911) en Prinzie (Escort MK 2).