www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Ypres: Pieter Tsjoen: "De 207 S2000 is sterk geëvolueerd"
21.06.2011 - 11:02, persbericht peugeot

Omdat Eddy Chevaillier zich tijdens de Acropolisrally blesseerde, was Pieter Tsjoen verplicht om beroep te doen op Lara Vanneste om in Ieper de rol van corijder in de Peugeot 207 S2000 te vervullen. Een last minute verandering die evenwel niets afdoet aan Pieters enthousiasme. Een gesprek.

Beschikbaar, lachend en ontspannen staat Pieter Tsjoen er op om in de eerste plaats uitleg te geven bij de gezondheidstoestand van Eddy Chevaillier, die tijdens de eerste dag van de Acropolisrally samen met Peter Van Merksteijn jr. zwaar crashte.
“Ik heb Eddy gedurende het hele weekend aan de lijn gehad. Zijn blessures zijn veel minder erg dan gevreesd en hij zal helemaal kunnen herstellen. Twee ruggenwervels werden geraakt, eentje is licht verschoven. Hij ligt voorlopig nog in een Grieks ziekenhuis, maar zou eerstdaags naar België moeten worden gerepatrieerd, waar men een nieuwe check-up zal uitvoeren. Hij moet voorlopig nog stil blijven liggen, want iedere beweging doet te veel pijn. Volgens de artsen zal het zes à acht weken duren voor hij opnieuw te been is.”

Hoe heb je hem kunnen vervangen ?
“Omdat Eddy de Acropolisrally afwerkte had ik tijdens de tests het gezelschap van Robin Buysmans, maar Robin had al andere verbintenissen aangegaan voor de rally zelf. Logisch ook, voor Ieper wordt er op alle corijders beroep gedaan. Freddy Loix vertelde me echter over Lara Vanneste. Ik heb nog nooit met haar gereden, maar ze heeft heel wat ervaring, opgedaan met Melissa Debackere, Kevin Abbring en anderen. Ze weegt bovendien niet veel; een grapje voor Eddy… In Ieper had Lara met Dominique Bruyneel moeten rijden, maar die heeft haar laten gaan. Waarvoor mijn dank.”

Hoe zullen jullie je samenwerking starten ?
“Tijdens de verkenningen en dan tijdens de shakedown. We hebben geen andere keuze.”

Hoe is je testsessie eigenlijk verlopen ?
“Schitterend. De basis die Kronos Racing had uitgekozen was heel representatief voor wat er ons in Ieper te wachten staat. Het was niet mijn bedoeling om oneindig veel afstellingen uit te proberen, ik wou vooral het vertrouwen terugvinden. Ik wou zeker weten dat er niets meer was blijven hangen van de zware crash die me tijdens de Sezoensrally overkwam. Na enkele testritjes was ik gerustgesteld. De Peugeot 207 S2000 is op een jaar tijd heel wat geëvolueerd. De wagen is niet alleen beter uitgebalanceerd, maar ook de motor is heel wat soepeler geworden en beschikt nu over veel meer koppel. Dat wil echter niet zeggen dat het makkelijk zal worden.”

Welke rijstijl past het best bij de Peugeot 207 S2000 ?
“De verhoudingen van de versnellingsbak zijn heel kort, waardoor je veel meer moet schakelen dan in een WRC. Het is niet altijd evident om te bepalen met welke versnelling je een bocht moet aansnijden. Je moet heel agressief rijden, zeker bij het remmen en het terugschakelen. Dit is een echte racebolide. Voor mij is het moeilijkste punt te weten wanneer een snelle bocht vol kan genomen worden en wanneer niet. Ik laat het aan de profs om op de limiet te rijden. Ik houd wel een veiligheidsmarge. Hoop ik toch.”

Heb je er vertrouwen in ?
“Ik voel me goed aan het stuur van mijn Peugeot, ja. Mijn startnummer is echter een probleem, want ik moet onmiddellijk met een stel verstralers onderweg en als de aangekondigde regen van de partij zal zijn, dan zullen de wegen er snel heel vuil bij liggen. Ik hoop dat ik op zaterdag over een betere startpositie kan beschikken.”

Met welke ambities kom je aan de start ?
“Ik denk dat een tiental rijders sneller kunnen gaan dan ik. Ik zie niet echt in hoe ik bij de eerste vijf zou kunnen geraken, maar met wat koersincidenten – op voorwaarde dat ze mij niet te beurt vallen – zie ik een plek tussen de vijfde en de tiende plaats wel zitten. Daar zou ik persoonlijk al heel veel voldoening uit halen, maar je weet maar nooit…”

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws