Dit weekend staat de topwedstrijd van het Belgisch en het Europees rallykampioenschap, de Geko Ypres Rally, op het programma. Verder is de Rally van Ieper natuurlijk ook een van de manches van de bijzonder hoogstaande Intercontinental Rally Challenge, een kampioenschap met een enorme internationale uitstraling, vergelijkbaar met die van het Wereldkampioenschap. Voor de eerste keer sinds 2005 zet Ieper de deuren van het wagenpark weer open voor Grand Tourisme wagens. Chris Van Woensel en Filip Goddé gingen in op de uitnodiging om hun Nissan 370Z voor de eerste keer de sporen te geven op de smalle baantjes in de Westhoek. Filip Goddé, de copiloot van Chris, stond in 2004 op het hoogste schavotje in Ieper. Samen met Larry Cols profiteerde hij dat jaar van pech voor Chris Van Woensel, die erg sterk gestart was met een Lancer Evo7 Groep N.
"Ik herinner me nog dat we meteen de leiding namen, maar ons startnummer speelde ons vervolgens parten. Door een neutralisatie als gevolg van de sortie van Niall McShea, kregen we een slechte normtijd toebedeeld die ons 20" kostte ten opzichte van mijn achtervolgers..." Precies een dergelijke normtijd vreest Chris ook dit jaar, want de GT's starten niet tussen de Super 2000's en de andere categorieën, maar ze rijden afzonderlijk als "Belgische" klasse na de IRC-deelnemers. Dat betekent dat de 370Z zal starten met het ongebruikelijke nummer 122 op de deuren.
"We kunnen wel punten scoren voor het Kampioenschap van België, want onze tijden worden tussen die van de IRC-deelnemers geplaatst om de punten voor het BRC te berekenen. Maar, door dat hoge startnummer krijgen we ongetwijfeld te maken met een normtijd in de loop van de wedstrijd. Als we dan de slechtste tot dan toe gereden tijd krijgen toebedeeld, dan mogen we punten voor het Belgisch kampioenschap op basis van het algemeen klassement vergeten. Hopelijk houdt men daar rekening mee. Persoonlijk vind ik dat men ons wel tussen de Fiesta's R2 of de Citroën C2's had kunnen laten starten. Ik vrees dat we enkel kunnen mikken op de punten in Klasse 4, de klasse voor GT's. Het zal wel een toffe strijd worden met de Porsche van Tim Van Parijs en de BMW van Guino Kenis."
Chris reed de ORC Rally in Oostrozebeke als voorbereiding op Ieper. "In Oostrozebeke hebben we een stap vooruit gezet op het vlak van tractie met een andere afstelling van de schokdempers en veren. We reden daar de tijden van de 207 S2000 van Dominique Bruyneel, dus denk ik dat we in Ieper een rol kunnen spelen in het Belgisch klassement, want de IRC fabriekspiloten, met uitzondering van Freddy Loix en Thierry Neuville, scoren geen punten voor het Belgisch kampioenschap. Alleen is het parcours enorm veranderd sinds 2005, het jaar van mijn laatste deelname. En, ik hou me aan de officiële verkenningen op dinsdag en woensdag. Ik kan mijn zaak geen week in de steek laten. Woensdagavond keer ik terug naar huis om donderdag en vrijdagvoormiddag de zaak nog open te houden. Pas vrijdagmiddag vertrek ik naar Ieper. Geen ideale voorbereiding, maar we rijden nu eenmaal in een andere context dan de IRC-tenoren..."