www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Suikerstreek: Ruime Historic-zege voor Johan Dekens
06.07.2011 - 12:04, persbericht

Afgelopen weekend stond de Shortrally van de Suikerstreek op het programma. Na onze deelname in Ieper een week eerder zaten we dus nog goed in het ritme om deze shortrally te rijden. De wagen had in Ieper al bewezen van nu eindelijk betrouwbaar te zijn na de moeilijke seizoensstart.

Aangezien er voor ons geen punten te rapen vielen in Tienen was het de ideale gelegenheid om mijn vrouwtje Heidi eens te laten plaats nemen in het co-zitje. Voor haar was het de eerste kennismaking met het maken en lezen van de nota’s. De nota’s werden een paar keer gecontroleerd en uiteindelijk goed bevonden voor de wedstrijd op zondag. Zondagmorgen moesten we als 1e wagen de baan op, een klein nadeel met al dat stof op die betonwegjes. Maar de ervaring leert ons om het verstand dan te gebruiken en niks te forceren, KP 1 en 2 werden dus “voorzichtig” afgewerkt.

Op KP 1 werd de snelste “historic” tijd gedraaid, slechts 5 sec. sneller dan Bert Swerts met de Opel Manta. Bij KP 2 werd al snel duidelijk dat Swerts met de Manta de te kloppen man was, hij draaide daar 5 sec. sneller dan ons, wat ons dus na 2 KP’s op gelijke hoogte bracht. Bij KP 3 draaiden we opnieuw de snelste tijd, 3 sec. sneller dan de Manta en 11 sec. sneller dan de volgende “historic” achtervolgers Van Craenenbroek (Toyota Corolla) en Aerts (Escort MK1). KP 4 was opnieuw een secondenstrijd met Bert Swerts, we waren amper 1 sec. sneller… Dat bracht ons na 2 boucles op slechts 4 sec. voorsprong op de Manta. Het beloofde dus nog een heel spannende strijd te worden!

Op naar KP Outgaarden van de derde boucle… door de spannende secondenstrijd gingen we iets te enthousiast waardoor we een kleine stuurfout maakten om achter de 2 bruggen naar boven te rijden, het achteruitrijden en terug vertrekken kostte ons dus enkele seconden… uiteindelijk klokten we toch nog 2 seconden sneller af dan de Manta waardoor onze voorsprong vergroot werd tot 6 seconden. Op KP 6 gingen we opnieuw vol in de aanval met een supertijd als resultaat. Bij het terugkeren naar het wagenpark bleek de motor van Bert zijn Manta een probleem te hebben, helaas kon er niks meer hersteld worden bleek achteraf in de service. De spanning voor ons was er dus af want met Bert uit koers volgde de 1e achtervolger na KP 6 op 1min15sec. Vanaf dan konden we dus eigenlijk stilaan de wedstrijd beginnen controleren en zorgen om de eindstreep te halen, maar uiteraard met nog 4 KP’s te rijden kan er nog vanalles gebeuren. Op KP 7 en 8 werd opnieuw de snelste tijd gedraaid wat ons na 4 boucles op een voorsprong brengt van 1min30sec. op de eerste achtervolger. Tijdens de laatste service blijkt er een lek te zijn aan de remklauw links voor maar gelukkig nog niks om grote zorgen over te maken. Maar aangezien we toch een ruime voorsprong hadden werd beslist om de gas een beetje te lossen en de finish heelhuids te halen. Op KP 9 draaiden we nog een laatste keer de snelste tijd. KP 10 werd rustig afgewerkt, 2 sec. trager dan Van Craenenbroeck met de Toyota en 1 sec. sneller dan de Manta A van Casseyas.

We konden dus trots naar huis met de overwinning bij de Historics met een voorsprong van 1min35sec. op de 2e Historic en een mooie 10e plaats algemeen. Meteen ook een mooi debuut voor Heidi die in de toekomst nog wel meer wil plaatsnemen in het co-zitje.

De komende weken zal de Porsche opnieuw een volledige check-up krijgen zodat die helemaal in topconditie staat voor het afwerken van de resterende wedstrijden van het BK Historic. Eerstvolgende belangrijke wedstrijd is de Omloop van Vlaanderen in Roeselare maar mogelijk wordt er nog deelgenomen aan de shortrally van Kasterlee als voorbereiding op Roeselare.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws