Heli Racing had normaal gezien twee teams ingezet in de Rally van Staden maar deze zijn allebei op de wachtlijst beland wegens een onvolledig inschrijvingsformulier.
Mathias Viaene had met de BMW M3 full groep A een laatste test willen uitvoeren met oog op de Omloop van Vlaanderen. "Het klopt dat onze inschrijvingspapieren niet compleet waren ingevuld. Maar doordat zowel mijn co-piloot als onze tuner Charles Schmid op vakantie waren, had ik niet alle gegevens van de BMW M3 in mijn bezit. Toen beiden terug uit vakantie waren, was ikzelf op vakantie. Het gevolg was dat we op de wachtlijst verzeilden. Ik vind dit erg jammer, want het inschrijvingsrecht was ruimschoots op tijd betaald en ook de belangrijkste gegevens waren reeds voor handen. We steken heel wat energie in dit project en de sponsors willen ons natuurlijk zien rijden. Het is dan ook volkomen begrijpelijk dat zij nu druk uitoefenen. De organisatie moet echter ook begrijpen dat het absurd is om mensen zo laat op de hoogte te brengen van een startweigering. De piloten steken ook hun tijd in het zoeken naar sponsors, het huren van een wagen, catering regelen of hun eigen auto prepareren. Benieuwd of iedereen zonder financiële kleerscheuren zijn deelname zal kunnen annuleren.", vertelt Mathias op zijn website.
Hetzelfde verhaal bij Bart Cooman, die zou debuteren met het nieuwe wapen van Heli Racing, eveneens een BMW. Het inschrijvingsformulier kon niet helemaal ingevuld worden omdat de wagen nog in volle opbouw was. "Nochtans is dit medegedeeld begin juli bij de betaling van het inschrijvingsgeld dat wij een nieuwe wagen zouden inzetten en voor een primeur gingen zorgen in de Belgische rallysport, maar dat wij de resterende weken in juli de wagen verder diende op te bouwen om over de nodige reeds goedgekeurde documenten te bezitten. Ondertussen hebben we genoeg informatie verkregen dat wij zeker recht hadden op een startnummer en dat de betalingen tijdig gedaan zijn. Wij kunnen de organisatie volgen dat ze één rechte lijn willen volgen maar deze rechte lijn wordt toch niet zo gerespecteerd. Of had de organisatie gerekend op een goedkeuring om meer wagens te kunnen laten starten dus meer inkomsten? Of moeten wij in de toekomst een foutief chassisnummer doorgeven of geen nieuwe wagens meer opbouwen? Stel u zelf even in de plaats van onze tuner Charles Schmid die wekenlang hard gewerkt heeft om alles tijdig klaar te krijgen. Alleszins vele teams verliezen inkomsten en de talrijke toeschouwers zijn hier dan ook nog eens de dupe van. Wij wensen wel oprecht alle deelnemers veel succes toe in deze nu al veel besproken rally!", aldus Bart namens Heli Racing.