Freddy Loix (Skoda Fabia Super 2000) heeft de 1ste Rally van Staden gewonnen. Fast Freddy had na twaalf proeven zo'n anderhalve minuut voorsprong op Geert Beauprez (Subaru Impreza WRC). De Brit Andy Rowe (Lancer Evo 3) werd derde voor Coene (Lancer Evo X) en Bossu (BMW M3). Rigole (Lancer Evo 8) won in Divisie 1-2, Declercq (Escort MK 1) was de beste bij de Historics.
Voor de 1ste Rally van Staden kreeg AMCS een mooi deelnemersveld van 130 wagens bij mekaar. Het kon echter nog beter, want er was een veelbesproken wachtlijst met oa. enkele top-5 kandidaten en de belangrijkste VAS-kampioenschapsrijders. Uiteindelijk werd zondag enkel Vanneste van de wachtlijst opgevist om het forfait van Potvin op te vangen.
De publiekstrekker en topfavoriet in Staden was niemand minder dan Freddy Loix in een Skoda Fabia Super 2000 Evo 2 van RGMI, voor de gelegenheid bijgestaan door de vrouw van zijn sponsor. Toch reed Loix niet meteen aan de leiding: Andy Lefevere (BMW) ging iets sneller van start met oa. een scratch op de openingsproef maar Loix kon dankzij het onverhard van Westrozebeke de minieme kloof dichten en nam zo snel de eerste plaats over.
Bij de eerste opgevers noteerden we Bruneel (sortie) en Cracco (motor) en net over halfweg wedstrijd vielen ook Lietaer (injectie), Cornelis (wiel afgebroken) en Braeckevelt (cardan), tot dan constant op een vierde plaats, uit de top-10 weg.
Loix nam ondertussen de rest van de besttijden voor zijn rekening, Lefevere tikte telkens als tweede aan terwijl Geert Beauprez op elke proef de derde tijd neerzette met de ex-Lietaer Impreza WRC S5. De wedstrijd leek in een beslissende plooi gelegd maar dat was buiten de laatste proef gerekend. Lefevere ging nog van de baan in de voorlaatste bocht waardoor Beauprez in extremis tweede op werd op 1'33" van Freddy Loix, winnaar van de 1ste Rally van Staden.
De derde plaats ging naar Andy Rowe, de in West-Vlaanderen gekende Brit met zijn Lancer Evo 3. Rowe, met ruime overmacht FIRC-winnaar, had 35" voorsprong op Bert Coene (Lancer Evo X) die door de afwezigheid van verschillende kampioenschapsrijders een uitstekende zaak doet in het VAS-rallykampioenschap.
Daarachter speelde zich een mooie strijd af tussen de BMW's van Marnic Van Lancker en Lorenzo Bossu. Eerstgenoemde was al snel op achtervolgen aangewezen na een lekke band maar ook thuisrijder Bossu verloor wat tijd door enkele warme momenten. Dit keer kon hij met de BMW M3 van co-piloot Koen Demeyere wel bevestigen met een uitstekende vijfde plaats, Van Lancker moest vrede nemen met de zesde stek op 38" van Bossu. Wat verderop hield Stefaan Prinzie nog nipt merkgenoot Thierry Cokelaere achter zich in de strijd om de zevende plaats, al kwam ook Jeoffrey Lerminez, negende bij zijn debuut met de NCRS-Impreza N12, nog dichtbij.
De algemene top-10 werd afgesloten door Kurt Rigole, die met de Philcars-Lancer Evo 8 eindwinnaar werd in Divisie 1-2. Jimmy Taveirne (Lancer Evo 6.5) werd tweede op bijna twee minuten, Michael Lynneel (Clio) derde op 3'28".
Bij de Historics speelde zich de ganse dag een mooi duel af tussen Piet Declercq (Escort MK 1) en Chris Debyser (Escort MK 2), met een maximaal verschil van 15". Uiteindelijk haalde Declercq het met slechts 6" van Debyser. Na de opgave van Glorieux (BMW) in de laatste ronde werd Lieven Denys (Ascona) nog derde voor Olivier (Escort MK 2) en Hoorne (BMW 325).