Gisteren eindigde in Frankrijk de Rallye Mont-Blanc, waaraan ook Kris Princen deelnam in het kader van de Franse Clio R3 Trophy. Princen, nog voor de start van de eerste proef zeker van de titel, liet nog eens van zich spreken met een vierde seizoenszege in de Trophy en een 7de plaats algemeen.
"Het was toch voor de eerste keer dat ze ons proficiat kwamen wensen nog voor de start van de koers. Het was immers voldoende om het startpodium te passeren om kampioen te worden. Maar uiteraard wilden we de titel vieren met een klinkende overwinning. Vooraf hadden we gezegd dat het op dit soort parcours toch bijzonder moeilijk zou worden om een vuist te kunnen maken. Barral kende het parcours immers vanbuiten en had niks te verliezen. Op KP 1 werd het meteen duidelijk. Courtois had bijzonder veel last van overstuur en schoof van de baan. Zo waren er nog slechts 2 Clio’s in koers voor de overwinning, maar dit maakte het niet minder spannend. KP1 winnen wij met 2 seconden voorsprong. Vervolgens op KP 2 waren wij slechts 2 tienden sneller. Maar toen kwam onze favoriete KP. Bijzonder snel, veel bosselé en quasi constant in vijfde en zesde. Wat een schitterende proef. We besloten om daar zwaar aan te vallen en dit loonde. We waren vijf seconden sneller. Tijdens de tweede lus draaien we quasi altijd dezelfde tijden, maar we moesten toch bijzonder diep gaan om telkens sneller te draaien dan Barral, wat resulteerde in een paar schitterende passages in zesde. Op zaterdag was het alweer bijzonder spannend. De eerste KP moesten we stoppen, Consani was overkop gegaan en in de vierde proef was Arzeno eraf. Op KP 2 draaien we quasi identiek, maar plots kregen we 9 seconden aan onze broek gesmeerd en smolt onze voorsprong tot 2 seconden. We vonden niet direct een oorzaak voor dit tijdsverlies, maar tijdens de tweede doordocht ondervonden we toch dat we te voorzichtig gestart waren op die proef. Met nog slechts twee proeven te gaan had Barral de leiding overgenomen, maar slechts met een voorsprong van 0,3 seconden….
In overleg met het team besloten we toch om te kiezen voor de aanval. We hebben echt alles op alles gezet in de voorlaatste proef. Dit was de eerste keer dat we die reden (gezien Arzeno er de vorige keer van de baan ging). Barral kent die proef zeer goed, maar we gingen ons toch niet laten doen. Nooit eerder hebben we zo hard aangevallen. We reden de afdaling van ons leven en zetten werkelijk alles op alles. Dit was het absolute maximum voor piloot, copiloot en de auto. Gevolg: 4,5 seconden sneller dan Barral. Maar toen was het nog verre van gedaan. We stonden op harde slicks en het begon te regenen. Bij het opgaan van de berg kregen we al eens bijzonder warm toen de wagen uitbrak in zesde en bij het afgaan was het schuiven van de ene bocht naar de andere. De grip was nul, komma, nul. Maar we hadden geen keuze. We moesten blijven aanvallen tot de finish en dit hebben we ook gedaan. Zo winnen we in Morzine met een 10 seconden voorsprong op Barral. Dit is ongetwijfeld het beste resultaat van het jaar. Het was bijzonder lang geleden dat we zo hard hebben aangevallen en volgens mij reden we zelfs een van onze beste wedstrijden ooit."
De volgende wedstrijd voor de Cup is de Rallye du Var eind november.