De Omloop van Vlaanderen is zoals steeds de thuisrally van het team. Daarom hadden we vorige zondag een etentje georganiseerd om al onze sponsors en medewerkers te bedanken voor hun steun. We kregen klaar en duidelijke orders: De OVV moet door beide wagens worden uitgereden!
De 911 stond toen reeds startensklaar, de Manta diende nog van de nieuwe krachtbron te worden voorzien. Na het spijtige voorval net voor Wervik hadden we het geloof in een 2.4L verloren, maar toen kregen we een niet af te slaan voorstel van VECO-Motoren. Dieter en Bart garandeerden ons een zeer betrouwbare en krachtige motor, dit mede door de goeie en jarenlange samenwerking tussen hen, WL-Technics en Auto's (Banden) Lievens. Op dinsdag waren de kinderziektes uit de motor, en kon de laatste hand worden gelegd aan de voorbereidingen. Het 911-team had door hun drukke beroepsbezigheden weinig tijd om te verkennen, en besloten een risicoloze OVV te rijden. De Manta-boys daarentegen namen voldoende tijd om alle proeven grondig te verkennen, met als doel de nieuwe motor aan de tand te voelen, en een prachtprestatie neer te zetten.
Vrijdagavond, KP Izegem 1, werd direct met het mes tussen de tanden gestart, maar een foutje (achteraf gezien waarschijnlijk een voorbode van wat zou komen) aan de fameuze paal van Oekene kostte direct 30sec. KP Beveren moest het dan maar goedmaken, maar 3/4 KP ver kregen we te kampen met vastlopende achterremmen. Wanneer we aan de finish kwamen stonden deze bloedrood, met zelfs een klein brandje aan de klauwen tot gevolg. Op weg naar Izegem 2 bleef het euvel aanhouden, maar gelukkig werd de proef 7 wagens voor ons geannuleerd. Aangekomen op service bleek dat de schade aan de klauwen onherroepelijk was, dus dienden we in allerijl op zoek naar vervangstukken. Deze werden gevonden bij RS-motors, maar waren pas zaterdagmorgen beschikbaar.
Op zaterdagmorgen werden de 15 min service goed besteed en thx to the crew hadden we terug een perfect werkende bollide, enkel de handrem kon nog wat beter. Onze 20sec straftijd werden aan de rechtmatige eigenaar toegewezen en de strijd naar een mooi resultaat kon beginnen. Op Passendale gingen we aftastend van start, wat loonde met een 18de tijd. Op Gits ging het nog net iets beter en na deze run stonden we 22ste algemeen. Nu kwamen onze 2 proeven, Zilverberg en Rumbeke. Deze brachten ons dankzij een prachtige 12de tijd op Zilverberg op plaats 16. Allé, nog één plaatsje en onze vooropgestelde top 15 was binnen.
Met de ervaringen van lus 1 konden we deze proeven een 2de maal aanvatten, top-15 moest lukken. Na Rumbeke 2 hadden we plaats 14 en besloten ons en het publiek te gaan amuseren op de Zoning en vooral de plaats vasthouden. Beter nog, we werden 13de op slechts 7sec van onze voorligger.
Iedereen maande ons nu aan het, met nog 2 proeven te gaan, rustig aan te doen. We besloten ons toch nog een laatste maal 'recht te zetten' op Passendale. Door de nakende onweersdreiging moest het hier wel gebeuren. Een 11de tijd, 2sec sneller dan ooit en onmiddellijk plaats 12 algemeen in handen. Missie volbracht! Gits dienden we enkel uit te rijden, maar dit was niet zo evident als het leek. Door de regenval was het parcours terug in een modderveld veranderd. Groot was de opluchting toen we over de finish vlogen en de Omloop erop zat.
Op het podium werden we, door alweer een foutje in de rekenkamer, als plaats 32 aangekondigd. Dit werd aansluitend rechtgezet en plaats 11 was een nooit verwacht resultaat. Gezien alle pk-sterkere wagens voor ons, en de inhaalrace van plaats 27 naar 11, denk ik dat het team zich weer van hun snelle en spectaculaire kant heeft laten zien. Voor dit resultaat hebben we hard gevochten, en het moet gezegd weze: De VECO-motor heeft geen krimp gegeven en ons serviceteam heeft een uitstekende job verricht. Op naar de Hemicuda.