Na een lange rustperiode in het BK Historic en onze testrally in Kasterlee, was het afgelopen weekend in en rond Roeselare te doen voor de 6e manche van het BK rally. Alhoewel we in Kasterlee nog met de overwinning naar huis gingen moest de versnellingsbak toch nog vlug een revisie krijgen voor de wedstrijd in Roeselare. De wagen kwam dus in topconditie aan de start.
Het was de eerste kennismaking met de Omloop van Vlaanderen, van alle kanten werd er gewaarschuwd voor het gladde asfalt, de diepe grachten, de smalle wegjes, de valstrikken, enz… Helaas kwamen we donderdag veel later dan gepland aan in Roeselare waardoor we slechts tijd hadden om 2x over iedere proef te gaan voor de verkenningen. Een serieuze achterstand voor ons aangezien het merendeel van de Historic-deelnemers van de streek zijn en dus het parcours vrij goed kennen.
De eerste boucle op vrijdagavond werd rustig gestart, het was vooral de opdracht om ons niet te laten vangen door de vele valstrikken in het donker en heelhuids de finish te halen van dag 1. De wagen liep helemaal perfect en probleemloos konden we dag 1 afsluiten. Zaterdag vertrokken we dan voor opnieuw een hele reeks KP’s. Vol goede moed werd er vertrokken op KP Passendale 1, we konden er een foutloos parcours rijden aan een goed tempo. Op KP Gits 1 vertrokken we opnieuw voor een goed resultaat tot we na enkele kilometers achter een bocht een grote steen voor ons zagen midden op de weg. Onze voorganger moet deze wel “erop gesmeten” hebben met couperen, maar voor ons was er geen ontwijken aan… ook jammer dat de toeschouwers deze niet even aan de kant gegooid hebben… We sleurden de steen een paar honderd meters mee onder de Porsche, aangezien hij bleef steken moesten we stoppen… even achteruit, maar hij bleef nog steken… Dan maar de volgende bocht voldoende die gecoupeerd om hem kwijt te raken, wat gelukkig ook lukte. Bij de service werd alles gecontroleerd, buiten een zwaar beschadigde bodem konden we niet veel vaststellen op het eerste zicht.
Vanaf de volgende KP begon de miserie pas goed… De koppeling begon nukkig te doen, bij afloop van de rally bleek de steen op KP Gits 1 de boosdoener te zijn… Op KP Zilverberg 1 was het serieus afzien om de wagen nog in versnelling te krijgen, de stress zorgde er nog eens voor dat we ook nog even lichtjes de gracht in gingen door niet meer vol geconcentreerd te zijn. Vanaf dan was het de opdracht om er toch nog het beste van te maken en niet op te geven. De resterende KP’s werden nog behoorlijk afgewerkt met nog een zeer goede tijd op KP Zoning. Het was een zeer zware rally, zowel voor mens als machine. Met het drukkende weer van zaterdag was het serieus afzien.
Als we de bewuste steen niet waren tegengekomen had er hoogstwaarschijnlijk een mooier resultaat kunnen in zitten maar we mogen toch nog tevreden terug kijken op deze wedstrijd en onze 2e plaats in de klasse C, achter Tom Tytgat. De nodige herstellingen zullen nu uitgevoerd worden zodat de wagen terug in orde is voor de voorlaatste afspraak van het BK in Saint-Vith tijdens de EBR rally.