www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Saftey on the road: Gesprek met Jean-Pïerre Deleersnijder
24.09.2011 - 12:43, persbericht safetyontheroad.be

Het Safety On The Road, Speed On The Track team kwam de voorbije weken positief in de publiciteit tijdens de Omloop Van Vlaanderen en de BFO Award en dit weekend gaan we op zoek naar de algemene overwinning in de Hemicuda Rally. Ondertussen blijven we ook trouw aan een ander belangrijk aspect in ons programma: veiligheid! Daarom is dit misschien de ideale gelegenheid om eens de baanposten in de picture te zetten.

Wij hadden een gezellige babbel met Jean-Pierre De Leersnijder uit Oostnieuwkerke. Jean-Pierre doet in zijn vrije tijd dienst als baanpost en is daarnaast ook coördinator om voldoende baanposten te mobiliseren tijdens alle nationale en regionale (VAS en ASAF) proeven. Tot slot heeft hij nog een bijkomende taak in het geven van bijscholing en opleidingslessen aan kandidaat baanposten.

Hoe lang ben je al actief en hoeveel maal per jaar ben je dan present als baanpost?
“Ik ben ermee gestart in 1987 en tot op heden ben ik op alle nationale en regionale wedstrijden aanwezig. Bijkomend zoek ik ook nog eens jaarlijks 60 mensen om het servicepark van de WK Rally van Duitsland van stewards te voorzien en in Nederland zijn we ieder jaar met ruim 100 personen aanwezig op de Exotic Green Rally. Voor mij is dit een hobby die op 1 januari begint en op 31 december eindigt. Ik maak afspraken met de organisatoren over het takenpakket van de baanposten: Om welk uur moeten ze waar zijn? Zijn er lunchpakketten? Moet er op specifieke punten gelet worden… Drie maanden voor de rally worden de Kp’s verdeeld en ga ik op zoek naar de nodige baanposten. Dit kunnen Vlamingen, Walen, Nederlanders, Fransen en zelfs Engelsen zijn. De job als baanpost zelf doe ik voornamelijk nog in de nationale wedstrijden. Maar wat anderen betreft hangt dit van persoon tot persoon af.”

Waar haal je de motivatie voor dit werk?
“De rallysport leefde al een tijdje in mij en ik ben er ooit mee gestart om eenmaal te helpen. Toen gebeurde dit nog zonder licentie, maar na enkele jaren was er de Wet Peeters en moest iedereen een licentie hebben. Ik heb de opleiding gevolgd en heb meteen doorgedaan tot veiligheidschef. Mijn eerste wedstrijd in deze functie was de Rally van Ieper en nadien volgden andere. Later werd me gevraagd om coördinatie te doen. Dit gaat voorlopig goed, al zit het aantal baanposten in dalende lijn. Eigenlijk zijn we net met genoeg om de wedstrijden perfect te laten doorgaan. Daardoor zakt de motivatie een beetje, want het kost me veel tijd en je kan niet altijd het gewenste resultaat boeken. We hebben echt nood aan extra mensen. Wat me wel pleziert is de verstandhouding met de organisatoren. Die is tegenwoordig heel goed en er valt gemakkelijker iets te regelen voor onze hulp.”

Je zegt het zelf: “Dit kost me veel tijd.” Is er dan wel voldoende respect van de toeschouwers voor jullie raad?
“Het respect van de fans is zwaar achteruitgegaan. Je merkt wel een duidelijk verschil tussen de gelegenheidsfans die voor het eerst een rally bezoeken en de echte die overal aanwezig zijn. Die eerste groep denkt vaak dat ze het beter weten dan jij. Je krijgt allerlei verwijten naar je hoofd, omdat ze het niet eens zijn met de lengte van de verboden zone. Of ze trekken de veiligheidslinten met opzet stuk… Het eigenaardige is hier wel dat het soms gemakkelijker is op een publiekspunt met veel toeschouwers dan op een plaats waar je alleen met 6 personen staat. Bij discussies krijgen we dan geregeld steun van de echte rallyfans, die niet willen dat hun proef moet worden stilgelegd.”

Hoe ga je dan met de ‘lastige’ toeschouwers om?
“Ik vraag eerst beleefd de verboden zone te verlaten. Eventueel een tweede keer beleefd vragen, maar ik laat me niet meeslepen in een eindeloze discussie. Desnoods roep ik de politie op en doen zij de nodige vaststellingen of laten ze de proef stilleggen. Ik vind zelfs dat de politie rapper moet schrijven, want een schrikeffect heeft altijd zijn nut.”

Wat moet je doen om baanpost te worden?
“Voor de nieuwkomers zijn er jaarlijks twee cursussen in februari en in maart. De ene locatie is in West-Vlaanderen en de andere in Limburg. Je kan dan zelf kiezen waar je les volgt. Dit neemt bijna een volledige dag in beslag en bestaat uit 4u theorie en 4u praktijk. Boudewijn Baertsoen (wedstrijdleider van de TAC Rally en de East Belgian Rally, maar tevens politiecommissaris van de zone MIDOW) begint eraan met conflictbeheersing en de Wet Peeters. Daarna is het de beurt aan het Rode Kruis en de brandweer. Zij leren je EHBO en hoe je een wagen moet blussen. Ter afronding geven wij nog enkele praktische tips. Mensen die reeds een licentie hebben , moeten om de twee jaar een herscholing volgen om die te behouden.”

Vertel eens iets meer over het dagverloop van een baanpost?
“Laten we de Hemicuda Rally van dit weekend nemen als voorbeeld. De baanposten die dienst doen moeten reeds om 5u 45 aanwezig zijn op Kp 1 die pas om 8u 03 van start gaat. Of de mensen nu van Vlaams-Brabant of van Ieper moeten komen, het uur blijft hetzelfde. ’s Morgens krijgen ze een briefing van de veiligheidschef en daarna gaan ze naar hun post om hun zone af te bakenen. De verboden zones worden daags voordien door de organisatie uitgezet en zij moeten dan enkel wat linten bijspannen voor hun eigen locatie of wegen af te sluiten. De tijd hiervoor is beperkt, want voor de start van de rally gebeurt er een conformiteitscontrole door de politie en de bevoegde instanties. Het parcours moet exact afgezet worden volgens het veiligheidsboek dat door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is goedgekeurd. In de loop van de dag is het mobiliseren van de fans om zich veilig op te stellen en het hanteren van de gele vlag bij ongevallen of problemen hun hoofdtaak. Indien nodig moeten ze ook actie ondernemen, maar de eindbeslissing om de proef te staken om een wagen te takelen of hulpdiensten te sturen ligt bij de veiligheidschef. ’s Avonds zijn ze ook verantwoordelijk om alle linten van hun post op te ruimen na de rally. In de Hemicuda worden de eerste twee proeven nog eens extra gereden in een halve vierde ronde. Met een laatste start om 16u04 in Kortemark zonder vertraging op het tijdschema en 150 wagens aan de start die om de minuut starten, kan dit een lange dag worden.”

Worden deze mensen betaald voor hun hulp op de rally’s?
“Neen, er is enkel een onkostenvergoeding van 20 euro per persoon. Meer mag niet, want anders is het een bijberoep en krijg je problemen met de belastingen. Alleen als je de benzine al rekent om de verplaatsing te maken, dan weet je dat je niet rijk wordt van deze hobby. Sommige organisaties regelen nog bijkomende lunchpakketten en een overnachting als extra. Met de nieuwe actie waarbij we iedere persoon die viermaal dienst doet op een rally een nieuwe jas, veiligheidsvest en pet aanbieden, hopen we onze leden een extra motivatie te bezorgen.”

Wij hopen dat u na het lezen van dit interview een beetje meer respect krijgt voor het werk van de baanposten, want zonder hen is onze geliefde rallysport ten dode opgeschreven. Voorts willen we ook een oproep doen naar nieuwe kandidaten. Kent u iemand die dienst wil doen, aarzel dan niet om op de rally Jean-Pierre De Leersnijder, Boudewijn Baertsoen, Daniël Verschaeve of een baanpost aan te spreken. Alle hulp is welkom.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws