De East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgische ConXion Historic kampioenschap, heeft zijn reputatie van scherprechter waargemaakt. Op de spekgladde proeven in de Oostkantons speelde pechvogel Tom Tytgat geen rol van betekenis, waardoor Tuur Vanden Abeele zijn titel mocht vieren. De eindoverwinning was voor Rainer Hermann.
Overtuigende zege van Rainer Hermann!
De East Belgian Rally wordt door veel piloten omschreven als de mooiste wedstrijd van België omwille van zijn snelle en technische parcours. Een dik pak modder en de vele regenbuien maakten de proeven spekglad, waardoor de uitdaging groter werd.
Ideale omstandigheden voor lefgozer Vincent Verschueren die met de Heli Ascona A het snelste uit de startblokken schoot. Maar tot zijn eigen verbazing was de Oost-Vlaming zijn leidersplaats na de 2de proef reeds kwijt aan Rainer Hermann (Opel Ascona 400).
“Ik zag dat Dirk Deveux als eerste van de BK tenoren 20 seconden moest prijsgeven op ons. Maar ik had de chrono van Rainer over het hoofd gezien, omdat ik zijn snelheid niet kende,” aldus Vincent Verschueren.
De piloot uit het Oost-Vlaamse Zingem hield de nieuwe leider onder druk, maar kon niet verhinderen dat hij de kloof verder uitdiepte tot 14 seconden. Porschist Ruben Maes, 3de in de tussenstand na de 1ste wedstrijdlus, volgde dan al op ruim één minuut.
Helaas werd de spannende zegestrijd op Kp 6 abrupt afgebroken door een lekke band van Verschueren die ruim één minuut verloor. Met een bonus van anderhalve minuut op eerste achtervolger Verschueren had Hermann nu gewonnen spel. De thuisrijder hield niettemin zijn strakke tempo aan en pakte ook in de 2de wedstrijdhelft het merendeel van de scratchtijden.
“We zijn zeer tevreden, want alles is goed verlopen. Toch was het geen gemakkelijke zege. De moderne 4x4 wagens gooiden veel modder op de weg, waardoor het parcours steeds gladder was. Maar we bleven geconcentreerd en foutloos,” vertelt Rainer Hermann. Ondanks de mooie prestatie komt er geen vervolg in de Condroz. “We rijden dit jaar enkel het Duitse rallykampioenschap aangevuld met enkele mooie proeven in eigen streek.”
Vincent Verschueren strandde finaal als 2de op ruim twee minuten van de 290 PK sterke Ascona 400 nadat hij in de regen nog last kreeg van aangedampte ruiten. De voormalige Moto GP rijder toonde zich een sportieve verliezer en hoopt nu op revanche in Huy.
Tuur Vanden Abeele Belgisch Historic kampioen!
Het gevecht om de 3de podiumplaats was in de East Belgian Rally ook beslissend voor de titel. Dirk Deveux (Ford Escort Mk2) opende met een 3de chrono de debatten, maar het was Ruben Maes (Porsche 911SC) die de eerste ronde van 5 kp’s als 3de afsloot. Dit zorgde evenwel niet voor euforie in het kamp van RS Motors, want op de eerste proef had Ruben anderhalve minuut verloren door een geblokkeerde versnellingsbak. Dit probleem kostte de piloot uit Ingelmunster meteen alle winstkansen, want achteraf bleek dat hij als enige twee besttijden kon ontfutselen aan de Opels van Hermann en Verschueren.
Ruben Maes werd van kortbij gevolgd door merkgenoot Glenn Janssens en Tuur Vanden Abeele. Janssens ging echter iets te gretig op zoek naar de chrono’s van Maes en op vier proeven van het einde verkeek de zakenman uit Lokeren zich op een gladde strook. De gele ‘Group Janssens’ Porsche 911 schoof in een weiland en kon pas na ruim één minuut door toegesnelde toeschouwers uit zijn netelige positie bevrijd worden.
Ondertussen had Maes de 2de plaats in het vizier gekregen na de lekke band van Verschueren, maar ook de voormalige circuitrijder betaalde zijn gebrek aan ervaring cash. Een kleine inschattingsfout was voldoende om de blauwe Porsche drie proeven voor het einde op zijn flank te parkeren. Door het mistasten van beide Porschisten kon Tuur Vanden Abeele (BMW 323i E21) rustig opklimmen naar de 3de plaats. “Onze start was niet zo goed met een verkeerde bandenkeuze. Daarna hebben we een halve dag aangevallen, waardoor we Janssens konden voorbijgaan. Hij is even later in de fout gegaan en voor ons was de marge met de wagens voor ons en achter ons nu ruim voldoende om het tempo te drukken. Onverwacht werd het toch nog een podium door de spijtige misser van Maes in de slotfase,” doet Vanden Abeele zijn verhaal.
Een zeer belangrijke podiumplaats, want Tom Tytgat, de enige overgebleven titelconcurrent kende een ware pechdag. “De ellende begon op Kp 1 met de voorruit die stukging. Twee proeven later kregen we problemen met de koppeling door een olielek en alsof het nog niet genoeg was, braken we ook nog eens de bediening van de versnellingsbak. Ik moest een noodreparatie uitvoeren op de proef en verloor zo meerdere minuten. Tot slot waren er terug problemen met de koppeling en om af te ronden vielen onze lichten nog weg in het donker. Een rally om snel te vergeten,” besluit de piloot uit Zwevegem.
Tytgat slaagde er hierdoor niet in om algemene punten te scoren en de 5 punten voor de 4de plaats in de eigen klasse waren bijgevolg onvoldoende om Tuur Vanden Abeele van zijn eerste Belgische titel te houden. De Kortrijkzaan was dan ook verrast dat hij vroeger dan gepland mocht vieren. “Dit is formidabel,” waren de eerste woorden van Tuur na het horen van het nieuws. “Ik wil deze eerste titel opdragen aan mijn kersverse dochter Olivia die vandaag 19 dagen oud is.” Na het binnenhalen van de titel is de kans reëel dat we de nieuwe kampioen straks niet aan het werk zullen zien in de Condroz… “Ik wil budget sparen voor volgend seizoen, want ik heb plannen voor een overstap naar de moderne wagens.”
Condroz beslissend voor het erepodium in het BK!
Dirk Deveux miste als 4de nipt het podium. Maar dat kon hem niet deren, want zijn Escort haalde eindelijk nog eens zonder problemen de finish. Een 4de plaats was zeker haalbaar geweest voor Glenn Janssens, maar na zijn schuivertje berustte hij in de 5de plaats.
De Brit Graham Samuel (Escort Mk2) eindigde op een 6de plaats en Johan Dekens strandde in zijn eerste kennismaking met dergelijke weersomstandigheden op een 7de plaats. De Porschist houdt hiermee zijn kansen op de 3de plaats in de eindstand van het kampioenschap gaaf, want Frans Van Ryckeghem (MG B Sebring) verzeilde door een afgerukte waterdarm al vroeg achterop. De Condroz Rally zal uitsluitsel brengen in deze strijd.
Een knappe 8ste plaats noteren we voor Tom Van Rompuy (Opel Kadett GT/E). De voormalige circuitrijder uit Zoersel legde een perfect parcours af in zijn 3de rally ooit en redde zo de eer van TT Autosport dat eerder Lieven Denys (Ascona) zag opgeven met remproblemen. Patrick Mylleville had niets meer te winnen in de East Belgian Rally, waardoor hij resoluut voor het spektakel koos. Bovendien was dit de laatste grote test met de Escort MK2 voor de bouwaannemer uit Zonnebeke. Het rapport was uitstekend en de Ford is nu klaar voor de verhuur, want Patrick verzaakt straks aan de Condroz. Marijn Hoens (Escort MK1) sloot ondanks een afgebroken trekstang de top 10 af voor Tytgat en Van Ryckeghem.