www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

ARD Service

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Belangrijkste VAS-reglementswijzigingen 2011
05.02.2011 - 15:50, jdh

Een nieuw seizoen brengt altijd enkele reglementswijzigingen mee, de ene keer al ingrijpender dan de andere. De Vlaamse Autosportfederatie VAS publiceerde in de jongste editie van VAS News hun wijzigingen voor 2011. We vatten even de belangrijkste veranderingen samen voor de disciplines rally en rallysprint.

Technisch gezien zijn er vooral wijzigingen in Divisie 4, de divisie voor de Historics. Daarin wordt een nieuwe klasse H6 voorzien, bedoeld voor wagens die nooit gehomologeerd werden in de Groepen 1 tem 4. De klasse is ook toegankelijk voor wagens voorzien van een turbo of andere drukvulling. Deze nieuwe klasse werd in het leven geroepen omdat sommige auto's de leeftijd hebben bereikt om bij de Historics te rijden maar niet konden deelnemen aan VAS-wedstrijden zonder deze uitbreiding. Een andere wijziging voor Divisie 4 is de startvolgorde. Zoals reeds in veel wedstrijden het geval was zullen de Historic telkens voor of na de andere divisies moeten starten.

De grootste wijzigingen in het VAS-reglement hebben vooral betrekkking tot de vergunningen. De regels voor het bekomen van een vergunning en de benamingen werden zoveel mogelijk aangepast conform deze bij de collega's van de ASAF. Net zoals bij de ASAF werd het puntensysteem afgeschaft. De B+ vergunning voor beginnende piloten (voor wagens met minder dan 1600cc) werd geschrapt en vervangen door een A4-vergunning. Wie langer dan drie jaar een definitief rijbewijs heeft dient niet hiervoor langer een praktisch examen 'A4' af te leggen. De A3-vergunning (waarmee men wagens uit alle klassen mag besturen) blijft behouden en kun je bekomen na het behalen van vier resultaten met een A4-vergunning. Nieuw is dat je deze vergunning ook rechtstreeks kunt bekomen met een praktisch examen 'A3'.

De praktische examens 'A4' en 'A3' worden telkens afgelegd in het Verkeers Opleiding Centrum in Brugge met wagens van het VOC zelf. Beide stages bevatten een stukje theorie maar leggen vooral het accent op praktische oefeningen: stuurtechnieken, oefeningen op snelheidsperceptie, corrigeren van (achterwiel)slippen, ontwijken van een hinderis op een glad wegdek,... De A3-stage gaat dieper in op de materie, bevat wat extra theorie en doorgedreven praktische oefeningen. De prijzen (vanaf 160 € voor A4, 245 € voor A3) en de duur (maximaal 4-4,5 uur voor A4, 7,5 uur voor A3) variëren naargelang het aantal deelnemers.

Co-piloten die niet van plan zijn het stuur zelfs eens in handen te nemen dienen nu een een B-vergunning te nemen (geen voorwaarden vereist, behalve de leeftijd 18 jaar bereikt hebben), de B-co vergunning werd geschrapt. Noteren we ook nog dat prijzen voor de diverse vergunningen werden aangepast. Een vergunning B en A4 kost vanaf 2011 70 €, voor een A3-vergunning tel je 80 € neer. Meer info over de vergunningen en de reglementingswijzingen via de laatste VAS News of via vergunningen@vas.be.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws