Het is traditie dat het heel moeilijk is om voor de start van de Condroz rally een pronostiek op te maken. Ook voor de 38ste editie, die van 11 tot 13 november in en rond Hoei plaats heeft, is dat het geval. Hoewel de titelstrijd reeds beslist is, komen er straks meerdere podiumkandidaten aan de start. Het stijgende succes van de Historics trekt zich nu ook door in Wallonië met een twintigtal Historics aan de start van de Condroz Rally!
Kampioen Vanden Abeele als richtpunt!
Hoewel de deelname van Tuur Vanden Abeele aanvankelijk niet gepland was, zien we de Ghelamco BMW E21 toch aan de start in Huy. De kersverse kampioen wil deze kans op een stressvrije rally grijpen om zich zonder druk te meten met de tegenstand. Die concurrentie moet in de eerste plaats van Paul Lietaer en Vincent Verschueren komen. De ‘vliegende snor’ gaat op pad met een nieuwe injectie op zijn Ford Escort MK2 BDA en de Heli Ascona A van de Oost-Vlaming heeft zijn snelheid op de Condroz wegen al meermaals bewezen.
Achter de drie favorieten staan er heel wat outsiders te trappelen om toe te slaan bij het kleinste foutje van hun voorliggers. De Porschisten Ruben Maes en Glenn Janssens moeten wel op twee gedachten hinken, want voor beiden staat de derde plaats in het BK nog op het spel. Bovendien kampen ze net als Escort rijder Chris Debyser over weinig parcourskennis. Al kunnen Maes en Janssens welk rekenen op de ruime ervaring van hun respectievelijke copiloten Kurt Declerck en Stéphane Prévot.
Aan terreinkennis geen gebrek bij streekrijders André Lausberg (Opel Kadett GT/E) en Paul-Henri Fagot. Eerstgenoemde reed vorig jaar zelfs even op kop na het wegvallen voorin van Verschueren en Monnens. Maar uiteindelijk moest de Opel rijder uit Luik toch buigen voor de Escort MK1 van Fagot. De familie Fagot heeft trouwens een uitstekende reputatie in Huy, want ook broer Didier Fagot bestuurt een krachtige Escort MK2.
Bart Vanhaverbeke kwam dit jaar nog niet vaak aan de start, maar met zijn Mercedes 500 SLC beschikt hij toch over een te duchten wapen. Bij het Silver Arrows Racing team dromen ze zelfs stiekem van een podium. Yves Oblin (Kadett GT/E) en Benoit Gillot (Escort Mk2) zijn vooral actief op regionaal niveau en vormen straks de verrassingsfactor voor de top 10.
De Historic rangen worden gesloten door Frank Baert (Manta), Stefaan Vanassche (Monza), Diego Claeys (BMW E21), de Escorts van Marijn Hoens, Bjorn Hamiaux, Bruno Lacroix en Kurt Vandevenne en de originele Austin A35 van de Brit Kevin Haselden. Afspraak komend weekend in Huy voor een spannende en spectaculaire finale van het ConXion Belgische Historic kampioenschap!