www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Condroz: Cédric De Cecco nipt naast het podium in klasse 3
15.11.2011 - 18:32, persbericht

In zijn tweede rally aan het stuur van de Mitsubishi Lancer EvoX van Vertuz Motorsport, heeft Cédric De Cecco een uitstekende prestatie gerealiseerd in de Condroz Rally, die gekenmerkt werd door een drama dat moeilijk te verwerken is voor het kleine rallywereldje. Na twee lekke banden, moest Cédric zondag tevreden zijn met een 13de plaats die zijn sterke prestatie niet goed weerspiegelt.

Voor de start was Cédric De Cecco vastbesloten om vanaf de eerste meters in de aanval te trekken op een parcours dat er veel droger bij lag dan gewoonlijk. Helaas werd de hoop op een goed resultaat meteen gekelderd op de eerste proef: "Het eerste gedeelte van de proef was uitstekend. Ik reed heel beheerst en zocht voortdurend naar efficiëntie. Even later maakte ik een beginnersfoutje door te vroeg op het gas te gaan bij het uitkomen van een bocht. We gingen rond. Op zich geen probleem, maar in mijn haast om verder te rijden, raakte ik de hoek van een muurtje met het rechterachterwiel. Ik besefte meteen dat we lek stonden... Natuurlijk waren we op de volgende twee proeven een beetje aangeslagen door die tegenslag."

Na de eerste doortocht in het servicepark stond de piloot uit Fléron weer op scherp voor de proeven aan de zijde van de Condroz: "Iedereen had me verzekerd dat de rally nog heel lang was. Ik ging opnieuw van start om mooie tijden neer te zetten. Stéphane Lhonnay was gewoon onhoudbaar, maar ik vond wel een beter ritme. Op de laatste effectief verreden proef zaterdagavond, voor de annulatie van de drie laatste proeven van de dag als gevolg van het dramatische ongeval in Villers-le-Temple, draaide ik een tijd op slechts twee seconden van die van Stéphane. Daarmee bewees ik dat mijn ritme vanaf dat moment goed was."

Zondagochtend twijfelde Cédric of hij wel verder zou rijden: "Bij het verlaten van het servicepark, zag ik andere piloten hun controleboekje inleveren. Ik dacht er even aan om hetzelfde te doen, maar anderzijds moest ik ook denken aan de budgetten die mijn partners me hadden toevertrouwd om deze wedstrijd te kunnen rijden. Voor hen reed ik verder. Natuurlijk denkt iedereen aan de slachtoffers en hun familie. We zijn allemaal rallyliefhebbers en we kennen de gevaren van onze sport, zowel in de wagen als langs de proeven. Ik kon me gelukkig toch concentreren op het rijden, waardoor ik de beste tijd in Klasse 3 reed op de lange proef van Wanze-Marneffe. Vervolgens begonnen we aan een mooie remonte. Ik ging voorbij Cédric Cherain en naderde tot op een seconde van Dominique Jullien. Maar, een tweede lekke band op het onverhard van Wanze-Marneffe stak weer stokken in de wielen... Ik moest het wiel op de proef vervangen. En daarbij viel de wagen nog van de krik en viel een wielbout onder de wagen. Balans: drie minuten en zeven plaatsen verloren."<¨> Cédric werd uiteindelijk dertiende. De sportieve balans is toch positief: "Zelfs rekening houdend met het feit dat enkele Super 2000's uit de wedstrijd stapten, was een top 8 haalbaar. Dat is toch een goede prestatie voor een eerste deelname met een 4x4 Gr.N. De balans is dan ook positief, want dit was mijn eerste deelname met een Mitsubishi." In rally is de notie van teamwerk een realiteit die soms vergeten wordt. Cédric wil daarom de verdiensten van zijn navigator, Jérôme Humblet, benadrukken: "Hij heeft uitstekend werk geleverd. Om een droge Condroz Rally te rijden met een krachtige Gr.N, heb je een copiloot nodig die perfect zijn werk doet. En, Jérôme was gewoon perfect!"

Cédric De Cecco is bijzonder tevreden over de keuze die hij maakte voor de twee laatste rally's van het seizoen. Hij maakt de balans op van zijn deelnames aan de East Belgian Rally en de Condroz Rally met de Mitsubishi Lancer EvoX van Vertuz Motorsport: "Mijn eerste conclusie is dat de Lancer EvoX Gr.N een ongeëvenaarde verhouding prijs/prestaties biedt. In Hoei lieten we zelfs enkele WRC's achter ons. De minst dure WRC zal nog altijd duurder zijn dan onze Mitsubishi. Bovendien is de wagen niet zo makkelijk te besturen en af te stellen als iedereen denkt om overal efficiënt te zijn. We hadden dit weekend trouwens wel wat problemen om de banden achteraan op temperatuur te krijgen, wat betekent dat we nog werk hebben op dat vlak samen met Team Floral."

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws