www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Condroz BRC ConXion Historic: Lietaer oppermachtig
17.11.2011 - 18:49, persbericht

Afgelopen weekend waren alle ingrediënten aanwezig voor een feestelijke afsluiter van het Belgian ConXion Historic kampioenschap: Een attractief deelnemersveld, een uitdagend parcours, zonnige weersomstandigheden en een massale publieksopkomst... Helaas werd de tweede eindzege van Paul Lietaer in Hoei overschaduwd door een dodelijk ongeval op de klassementsproef van Nandrin-Engis.

Lietaer oppermachtig!
Hoewel ze door hun latere startnummers en meerdere normtijden niet meteen bevoordeeld waren, liet Paul Lietaer zaterdagmorgen meteen zien dat een Historic wagen niet te onderschatten valt. De ‘vliegende snor’ klokte als snelste Historic af met een 28ste chrono tussen zijn moderne collega’s, waaronder 10 WRC’s. Met opnieuw een algemene chrono in de algemene top 30 diepte Lietaer de kloof met eerste achtervolger Vincent Verschueren na de eerste lus van drie proeven uit tot 22 seconden.

Ook de eerste doortocht over de proeven van Vierset-Modave, Marchin en Goesnes zorgden voor weinig verandering voorin. Lietaer bleef domineren met drie besttijden en steeg in het algemeen klassement naar een 23ste plaats. Vincent Verschueren (Ascona) en kampioen Tuur Vanden Abeele (BMW 323) beperkten de schade, maar zagen hun achterstand op de snelle Escort rijder niettemin oplopen tot boven de minuut. Voor enkele andere tenoren uit het BK was een dichte ereplaats dan al veraf. Glenn Janssens verloor op de eerste proef een pak tijd met een lekke band en even later kreeg de Oost-Vlaming af te rekenen met een nukkige versnellingsbak. Versnellingsbakken en Porsche… het is geen goede combinatie dit jaar, want ook Ruben Maes verzeilde in de achterhoede door een defecte bak. Chris Debyser kon zo even van de vierde plaats proeven, maar zijn Escort werd al snel geplaagd door een sputterende motor veroorzaakt door een probleem met de benzinetoevoer. Als daarna ook nog de starter en de remmen dienst weigerden, werd het helemaal een calvarietocht voor de gewezen kampioen.

Terwijl de koplopers van het Belgian ConXion Historic kampioenschap zich opmaken voor een duel in het donker, werd de wedstrijd opgeschrikt door een zwaar ongeval op de proef van Nandrin-Engis. Twee toeschouwers komen hierbij om het leven en de eerste wedstrijddag wordt stopgezet. (Meer over dit ongeval in een officieel persbericht op de website www.brc-historic.be)

Op zondag werd de wedstrijd hervat en het was opnieuw Lietaer die de wedstrijd controleerde. In de slotfase was er toch nog enige ongerustheid bij de piloot uit Heestert toen zijn motor begon te sputteren door een falende benzinepomp. Maar de Escort krachtbron hield stand en Lietaer kon zo zijn 2de Historic zege in Hoei behalen. Vincent Verschueren kon op de slotdag over iets meer vermogen beschikken nadat zijn servicecrew een barstje in de delco ontdekt en een nieuw exemplaar monteerde. Het levert hem de 2de plaats op voor Tuur Vanden Abeele. Deze laatste maalde niet om deze nederlaag, want hij was aan de start gekomen om het publiek te vermaken met enkele dwarse passages. Opmerkelijk was tevens dat top 3 van de Historics binnen de algemene top 25 van de Condroz Rally genoteerd stond.

Na zijn pechvolle openingsdag maakte Glenn Janssens nog een stevige remonte, wat beloond werd met een vierde plaats voor de Pinto Ford Escort van Paul-Henri Fagot. De winnaar van vorig jaar eindigde als eerste streekrijder voor André Lausberg, al zat er voor de Luikenaar misschien meer in. De nieuwe Opel Kadett GT/E Gr2 van Lausberg was pas vrijdagavond klaar en kende in de beginfase wat problemen met de carburatie en de trekstangen van de achterbrug. Bart Vanhaverbeke was dit jaar nog niet veel actief en kwam door de vele neutralisaties moeilijk in het goede ritme. Een verkeerde bandenkeuze bevorderde dit niet, maar op de slotdag kwam de Mercedes 500SLC toch op dreef met een 7de plaats als resultaat. Daarmee deed de zaakvoerder van Silver Arrows Racing een plaatsje beter dan streekrijder Didier Fagot (Escort), die door een probleem met de stuurinrichting niet voluit durfde gaan.

Ruben Maes bewees in het slot van de wedstrijd met enkele knappe tijden dat hij meer verdiende dan een teleurstellende 9de plaats, alleen jammer van die geblokkeerde versnellingsbak. De top 10 werd afgerond door de Escort van Marijn Hoens. Chris Debyser (motorproblemen) en Frank Baert (Manta, koppeling) gaven op de slotdag op toen ze in de running waren voor een plaatsje in de top 10.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws