Om deze relatief kalme winterperiode op te vullen besloten we de draad van de interviews terug op te nemen. Francis Veranneman bijt de spits af. Zijn naam of gezicht zijn u wellicht minder bekend, zijn stem des te meer. Hij verzorgt live rallyradio vanop de proeven of vanuit de studio en is al bijna acht jaar presentator van het radioprogramma Power & Passion. Van VAS over BK tot zelfs WK, honderden piloten, co-piloten, teammanagers,... passeerden reeds langs zijn microfoon. Hoogtijd dus om Francis zelf eens aan enkele vragen te onderwerpen.
Power & Passion is een combinatie van je passies rally en radio,
hoe zijn beiden ontstaan?
Francis: "Oei, da’s een lang verhaal! Begin de jaren ’70 waren er naast de BRT-radio’s gelukkig nog Hilversum 3, Radio Luxemburg en… de zeezenders. Veronica, Atlantis, Mi Amigo, daar zat al wat meer schwung in, durfden ze wat meer zeggen en wat anders draaien. Dat gaf nostalgische droomtaferelen en de wens om ooit zelf radio te maken. In diezelfde periode was ik in een wandelclub (!) beland. In feite een ideale combinatie want iedereen weet ondertussen dat er soms flink moet gewandeld worden vooraleer je een auto ziet passeren… Bij die club was ene zekere Johnny Plets naast wandelaar, ook fan van de rallysport en medewerker bij AMV. Het was nog de tijd toen Mini-tjes meereden voor de overwinning! Tiens, de geschiedenis herhaalt zich. Ik mocht toen mee naar ‘de 24 uren van Ieper’ en ‘den Omloop’. In zijn BMW 1600TI, of in de Fiat 131 Abarth van zijn kameraad. De goeie ouwe tijd… Ja, toen kon men nog de auto van z’n idool kopen.
Ondertussen, in 1982, sloten m’n even radiogekke neef en ik ons aan bij Radio Rolarius in onze thuisstad Roeselare. Al waren onze studies toen al achter de rug, we maakten studentikoos radio. In feite idealistisch en vooral averechts! StuBru avant la lettre. Maar er was natuurlijk die rally in ’t stad en er was in ’81 datzelfde Rolarius dat schoorvoetend live verslag had uitgebracht vanaf de markt. Ondertussen was een andere radio, met hulp en connecties van een sponsor, ‘officiële rallyradio’ geworden. Maar (gelukkig) brouwden ze er niet veel van. In ’83 zijn we dan maar op eigen houtje, vanaf de Ieperse rally, met verslaggeving begonnen. Ja jongens, heen en weer lopen naar het rekenbureel voor de uitslagen, cassettes met interviews klaarzetten om uit te zenden via vaste telefoonlijnen! Of verslaggeving vanuit een telefoonhokje met de hoorn van de telefoon op de luidspreker van de cassettedeck… En dan hopen dat je genoeg 5-frankstukken bijhad! Toen ‘de Omloop’ naar de Hallen verhuisde werden we gevraagd om ‘officiële radio’ te worden. De tijden waren ook al geëvolueerd ondertussen : de mobilofoons, de GSM, het internet, live mee op een KP via de intercom,… Ja, we zijn op dat gebied pioniers geweest. Where will it all end?"
Hoe is het idee voor het programma dan ontstaan?
"Toen in de jaren ’90 Rolarius jammerlijk ten gronde ging, was er bijna het fameuze zwarte gat en belandde ik bij Radio Relax in Passendale. Daar ik geen presentator ben om enkel ‘dit was… en dit is…’-programma’s te maken werd ‘Power & Passion’ boven de doopvont gehouden in mei 2005. Een gaatje in de markt blijkbaar. Origineel was het de bedoeling om enkel voor- en nabeschouwingen te geven rond de grote wedstrijden. Doch snel én dankzij de hulp van diverse rallysites groeide het programma uit tot een ‘klein begrip’ in het rallywereldje. Na één jaargang werd het programma zelfs on-line beluisterbaar, zoals nu nog via onze site."
Hoeveel tijd per week neemt het programma ongeveer in beslag?
"Teveel om nog een hobby te zijn in feite. Telkens als we denken: we gaan het hier bij laten, dan voelen we dat we de trouwe schare luisteraars niet in de steek kunnen laten. Maar ook ieder nieuw seizoen geeft dan weer tekenen dat het speciaal zal worden. En gelukkig leven we in een rallygekke provincie en een even gek land waar veel nieuws te rapen valt! De Belgen doen het goed internationaal, dus kunnen we er maar van profiteren."
Doe je alles alleen of werken er nog mensen mee achter de schermen?
"Voor het programma zelf is er Kevin Ervinck en mezelf. Natuurlijk is er nog de trouwe schare medewerkers tijdens de live-uitzendingen van de rally’s. Maar voor de wekelijkse uitzendingen is het wel telkens zoeken naar items door ‘het duo’. Gelukkig zijn er de diverse rallysites waar we, eerlijk is eerlijk, in eerste instantie de eerste ingrediënten halen om ons wekelijks ‘gerechje’ klaar te maken. Het gebeurt ook wel eens dat we tips doorgespeeld krijgen.
Trouwens, wie door dit te lezen goesting krijgt om zijn steentje bij te dragen, mag steeds contact opnemen. Er kan nog veel gebeuren, ook achter de schermen. Interviews maken, interviews verknippen, enz. Power & Passion deel 3 staat al veel te lang op een laag pitje!
Vers bloed is altijd welkom, want jong geleerd is oud gedaan. "
Valt het mee om met een rallyprogramma een plaatsje te veroveren op de verschillende radiozenders?
"Neen. Vooreerst, echte streekgebonden radio’s bestaan er bijna niet meer. En als die nog bestaan passen we dan zogezegd niet in hun plaatje. Akkoord misschien als het hem over de muziekkeuze gaat. Maar in feite beseffen ze niet genoeg dat zij zich nog enkel kunnen profileren tegenover de nationale radio, door gespecialiseerde programma’s uit te zenden die de VRT nooit zal, kan of wil maken.
Ketenradio’s op hun beurt, meestal zogezegd nationaal gericht, zijn dan op hun beurt zo geformatteerd qua uitzendingen dat de heren denken het warm water uitgevonden te hebben. Alleen vergeten ze dat ze, zeker in Vlaanderen, en ondanks al hun pogingen en zeer hoge exploitatiekosten, qua luistercijfers nog altijd weinig voorstellen tegenover de VRT-radio’s. Kijk naar Exqi. Ze hadden autosportuitzendingen op tv en een nationaal radionet, de faciliteiten, budgetten bij de vleet. Nooit begrepen waarom ze niet verder gedacht hebben."
Zou je eventueel enkel via internet willen uitzenden mocht het ooit niet meer lukken?
"Daarop enkel uitzenden brengt extra kosten met zich mee. Sabam en de ‘billijke vergoeding’ zijn niet mals als je complete radioprogramma’s op het net zet die niet eerder op een reguliere radio werden uitgezonden. Tenzij we het natuurlijk zonder één noot muziek zouden doen, als pure inforadio. Dan verlies ik m’n radiopassie en deze zal altijd voorrang krijgen."
Hoe raak je aan de telefoonnummers van al die piloten?
"Ik kom nog uit de tijd waar men aan een bankloket werd aangesproken door echte mensen… Dus gewoon vragen hé! Of via via. De verhuurder, iemand waarvan je weet dat ze hem kennen of mee samen gewerkt hebben. Het is ondertussen een serieus lijstje geworden, onbetaalbaar!"
Je hebt al enkele WK-piloten en grote namen in het programma weten te halen, vaak is het niet altijd simpel om hiermee een interview te regelen?
"Hoe hoger op de ladder hoe moeilijker. We hadden ooit bijna Loeb aan de telefoon. Ik weet niet meer welk jaar, maar z’n (vrouwelijke) manager, een taaie tante, kon maar niet begrijpen waarom een klein initiatief als het onze per se met hem wilde praten. En ik weet niet of het wel hartelijk zou geweest zijn. Ik kon hem wel nog nipt spreken, een paar jaar terug, bij de Red Bull-clash op de Muur van Geraardsbergen. Maar daar zat hij echt tegen z’n goesting, had ik toch als indruk. Een verplicht nummertje voor de sponsor. Ook in de WK-rally van Duitsland leek hij redelijk gesloten. Op dat niveau worden piloten een beetje geleefd zeker? Dat heb je in alle disciplines, denk ik. Al was Petter Solberg dan net weer de tegenpool daar.
Maar bon, eens je een telefoonnummer hebt dan sta je al ergens. En ons geluk ligt dan nog in hun handen. De bewuste piloot bepaalt dan nog of ze al dan niet opnemen en toestemmen in een gesprekje. Zelfs nadat we al een tijdstip afgesproken hebben…
Maar geloof me vrij, het is soms even moeilijk om een lokale held zo ver te krijgen!"
Wie zou je ooit nog eens willen interviewen?
"Ik heb niet echt namen in het achterhoofd, laat staan op een lijstje. ‘Power & Passion’ is ondertussen uitgegroeid tot iets wat nooit gepland was. Dus alles wat erbij komt is extra en mooi meegenomen. Ik heb op mijn zolder nog tal van cassettes liggen met zogenaamde legendarische namen die ooit aanwezig waren in Ieper. Ze moeten dringend gedigitaliseerd worden. Gilbert Staepelaere (zaliger), Juha Kankkunen, Henri Toivonen (zaliger), Jean Ragnotti, Jimmy Mc Rae, waarschijnlijk ook nog Tony Pond! Bij P&P hadden we Malcolm Wilson, Meeke, Hänninen, Kopecky,… Ik hoop dat Thierry Neuville bereikbaar blijft… Maar we zouden dringend eens Sven Smeets aan de telefoon moeten krijgen!" (die de overstap maakte naar VW als teammanager, red.)
Af en toe nam je zelf eens het stuur in handen van o.a. een Citroen Saxo of Chevrolet Kalos, terug plannen voor dit jaar?
"Jammergenoeg niet meer. Veel piloten maakten indertijd de opmerking ‘dat ik eens zelf moest rijden om te weten waarover ik praatte’. In ’99 ging ik één keer rijden… Ik heb 18 keer aan de start gestaan en 15 keer aangekomen. Eén keer op m’n dak, één keer klassewinst, meerdere podiumplaatsen in de klasse, ik mag dus niet klagen. En ik heb inderdaad veel geleerd en vrienden bijgemaakt. Maar m’n bufferbudget werd teveel aangetast. Samen met de steun van een stevige, gelijkgestemde, sponsor en mijn bijdrage is Radio Relax opgenomen in de Radio I.R.O.-groep. Zodoende kunnen we dat rallygekke West-Vlaanderen nog meer bedienen. Ge moet kiezen in ’t leven! Doch, ‘never say never’ zeker?">
Gaat Power & Passion opnieuw enkele keren live tijdens rally’s dit jaar?
"Het zal wel zijn! Minstens evenveel als voorgaande jaren en normaal gezien meer. We houden u op de hoogte!"
Bedankt Francis en nog veel succes met het programma!
Power & Passion, elke woensdagavond van 20u tot 21u te beluisteren via Radio I.R.O. Izegem op 107.6 FM (+ stream), in Torhout op 107.5 FM en in de Westhoek op 105.0 FM (Zonnebeke) en ook via Radio Brouwer Oudenaarde (106.3 FM) maar dan van 18u tot 19u. Of herbeluister elke aflevering één week lang via www.powerandpassion.be.