www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

Uw logo hier?

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Interview met VAS-rallykampioen Vincent Verstraete
05.02.2012 - 18:04, jdh - foto's boutte & bonte

De VAS-rallytitel in Divisie 3 leek in 2011 opnieuw op weg naar Bert Coene, maar die liet de slotmanche schieten waardoor we in Sint-Truiden een spannende finale tegemoet gingen met Koen Beyne, Steven Dolfen en Vincent Verstraete als resterende kandidaten. Laatstgenoemde behaalde er het beste resultaat en keerde als bekroning van zijn regelmatig seizoen met de algemene titel terug naar thuisbasis Ruiselede. De 34-jarige Vincent deelt de titel met zijn trouwe co-piloot Nick Borms.

Hoe zijn jullie terechtgekomen in de rallysport?
Vincent: "Via mijn papa die vroeger zelf rally en circuit gereden heeft met een Simca Rally II en een Talbot Sunbeam. In 2001 zijn mijn broer en ik samen begonnen in de rallysport met een Peugeot 205 GTI."
Nick: Van jongs af aan ging ik samen met mijn vader jaarlijks naar de TAC en Ypres rally. Later bezocht ik bijna alle Vlaamse rallyevenementen als supporter van gewezen rallypiloot Didier Vandenheede. Mijn eerste wedstrijd was de rallysprint van de Monteberg in het jaar 2008 eveneens met Vincent als piloot."

Na jaren met de Peugeot 106 koos je begin 2010 voor een Renault Clio die van circuit afkomstig was, waarom precies?
De Peugeot beschikte over geen verdere realistische evoluties meer. De Renault Clio RS is een aantrekkelijke, competitieve rallyauto met een sequentiële vernsellingsbak waarbij wel tal van evoluties mogelijk zijn. De keuze voor een circuitauto was de goedkopere aankoopprijs. Wel moet oprecht opgemerkt worden dat er heel wat aanpassingsproblemen waren met als hoofdprobleem de vering. Ook werd de Clio RS aangekocht om trapsgewijs te evolueren naar een Clio R3 en niet meteen de 'grote' stap te wagen.

De verdere ontwikkeling vorige winter met behulp van Koen Lauwaert was wellicht een belangrijke stap vooruit?
Daar Koen een kenner is op het gebied van Renault Clio was het inderdaad goed om de volledige auto te laten nazien bij Koen Lauwaert. Zo goed als alles werd bekeken en aangepast waar verbetering noodzakelijk was. De montage van een kortere eindverhouding zorgde ervoor dat we de wagen meer tot zijn recht konden laten komen.

Je bent niet met titelambities begonnen aan dit seizoen, maar vanaf wanneer leek duidelijk dat de titel mogelijk was?
Van begin af aan was het doel zo hoog mogelijk te eindigen. Na de Rally van Staden beschikten we over een goede klassering, zowel algemeen als in de klasse, waardoor de titeldroom ontstond! Maar we hebben niet speciaal aanpassingen in het programma doorgevoerd.

Wat vind je de promotie van het kampioenschap en de titel? Bert Coene liet deze dit jaar schieten omdat hij enkel een vergunning gratis krijgt, als winnaar van het PAK-kampioenschap krijgt hij namelijk een inschrijving voor een wedstrijd cadeau
Voor enkel en alleen de vergunning moet je het zeker niet doen. De hoofdzaak waarom we rijden is de fun die we beleven doorheen het rallyseizoen. Wel vinden we dat een originele prijs op zijn plaats zou zijn, dit in vergelijking met het kostenplaatje die aan de rallysport is verbonden. Hierbij willen we zeker niet zeggen dat de gratis vergunning niet geapprecieerd wordt. Het VAS-kampioenschap zou zeker het voorbeeld van PAK West-Vlaanderen mogen volgen en een gratis start mogen voorzien voor de verschillende algemene kampioenen.

Beweegt er wat extra bij het team en de sponsors door zo’n titel of heb je daar nog niet veel van gemerkt?
Onze titel werd zeker en vast warm onthaald bij sponsors, supporters en vrienden. Hopelijk komt er wat extra budget los... Er waren ook sponsors die gingen stoppen, maar omdat we kampioen zijn blijven ze ons steunen. Nog eens bedankt aan alle sponsors, klein en groot, want mede dankzij hun steun kunnen Nick en ik onze geliefkoosde hobby blijven uitoefenen!

Welke vond je je beste prestatie dit seizoen?
Onze beste prestatie hebben we in de Short Rally van de Suikerstreek neergezet: we werden 18de algemeen en 2de in de klasse.

Welke is volgens jou de mooiste manche van het kampioenschap?
De mooiste wedstrijd vinden we nog altijd onze thuiswedstrijd namelijk de TAC Rally. Aangezien deze niet meer meetelt voor het kampioenschap amuseren we ons altijd in de Short Rally van de Suikerstreek. Zowel de omgeving, sfeer als het parcours spreekt ons aan.

Wat staat er in volgend seizoen op het programma? De titel verdedigen?
We gaan onze VAS-titel niet verdedigen want Nick en ik hebben de beslissing genomen om dit jaar deel te nemen aan het RACB Criterium.

Heb je nog ambities om hogerop te gaan? Eens een BK-programma of overstappen naar een snellere wagen, bv. een 4x4?
Het is nu al een meer dan dure hobby. We kunnen de Clio nog verder laten evolueren en we zien wel waar we uitkomen. Mijn vader zei in het begin van onze rallycarrière altijd: You first have to finish, before you finish first!

Stel dat je een onbeperkt budget krijgt, welke rally zou je ooit nog eens willen rijden en met welke droomwagen?
Samen eens een WK rally rijden en dan nog het liefst op onverhard. Sardinië geniet onze voorkeur omdat we deze rally al enkele malen bezocht hebben. De auto is natuurlijk een WRC.

Bedankt en veel succes komend seizoen!

Wie moeten we volgens u eens interviewen? Alle tips welkom via info@shakedown.be

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws