De Citroën Racing Trophy Belux is al meer dan twintig jaar een referentie op het vlak van promotieformules in België en geeft ook dit jaar piloten die in een Citroën DS3 R3 of Citroën C2-R2 MAX aan de startlijn verschijnen een duwtje in de rug. Hoe? Met aantrekkelijke klassementsprijzen voor de besten onder hen, zowel na elke wedstrijd als op het einde van het seizoen. Maar wat meer is, Citroën Racing wil zich duidelijk focussen op de ontdekking van jong talent. Als de uiteindelijke winnaar van de Citroën Racing Trophy Belux DS3 R3 niet ouder is dan 23 jaar, ontvangt hij een ongeziene bonus van 10.000 euro, bovenop de 8.000 euro voor de beste Citroën DS3 R3-piloot over het hele jaar 2012.
Er komt dus een vervolg op de Citroën Racing Trophy Belux in het seizoen 2012. Net als vorig jaar zal het kampioenschap beslecht worden in zes wedstrijden. Nieuw is het begin van het seizoen in het buitenland, tijdens een manche die ook op het programma van de Citroën Racing Trophy France staat: de Rally van Le Touquet.
De filosofie van de Citroën Racing Trophy Belux blijft dezelfde als voordien: jongeren de mogelijkheid bieden om hun potentieel te testen in een wedstrijd waarin ze met identieke wagens moeten racen en verder ook amateurpiloten de kans geven om hun passie te beleven aan een betaalbare prijs. In dat opzicht komt de Citroën C2-R2 MAX - nog steeds een referentie in zijn categorie - nog in aanmerking voor de Citroën Racing Trophy Belux. Voor dit laatste jaar van "officiële" dienst krijgt de auto een technische formule mee die de kosten nog verder zal drukken. Ook het gebruik van competitiebrandstof is verboden. Bij elke race valt er 6.000 € aan klassementsprijzen te rapen voor de C2-R2 MAX-piloten die bij de eerste vijf van het R2-klassement eindigen. Bovendien wordt er op het einde van het seizoen nog 3.500 € verdeeld onder de drie beste Citroën C2-R2 MAX-piloten.
De auto van de toekomst voor de jonge ambitieuzelingen is echter de Citroën DS3 R3. Niet toevallig een wagen die kan meedingen naar de podiumplaatsen in de categorie van de tweewielaangedreven auto's, wat overeenkomt met een top 10-plaats in het algemene klassement. Hier valt er 11.000 € te verdienen per wedstrijd, met 6.000 € voor de piloot die de Groep R in de wacht sleept. Toch is het vooral het jonge talent dat Citroën Racing wil stimuleren. Daarom kan de winnaar van de Citroën Racing Trophy Belux 2012 een luttele 18.000 € op zak steken als hij 23 jaar of jonger is. De bonus van 10.000 € voor deze jonge piloot moet hem helpen om eind november deel te nemen aan de Rallye du Var, waar de laureaten van de nationale Citroën Racing Trophy's het tegen elkaar zullen opnemen.
Alle resultaten worden opgeteld voor het definitieve klassement van de Citroën Racing Trophy Belux. Het inschrijvingsgeld om te kunnen deelnemen bedraagt 1.500 €, verplichte vestimentaire uitrusting inbegrepen. De CITROËN C2-R2 MAX-piloten die al over deze uitrusting beschikken, betalen slechts 500 €. De technische controle van de Citroën DS3 R3's die deelnemen aan de Citroën Racing Trophy Belux is dit jaar voor rekening van de RACB.
Kalender van de Citroën Racing Trophy Belux 2012
17-18 maart: Rally van Le Touquet Pas-de-Calais (F)
27-29 april: Rally van Wallonië (Namen)
22-23 juni: Geko Ypres Rally
7-8 september: Omloop Van Vlaanderen (Roeselare)
12-13 oktober: Rally van Luxemburg
29 oktober: East Belgian Rally
of
3-4 november: Rally van de Condroz (Hoei)