Vrienden van de rallysport, ik ben heel trots om voor de 25ste maal een editie van de Boucles de Spa voor te stellen. Ik heb de fakkel in 1987 overgenomen, bij de dood van mijn vader, en ondanks het jaar ‘zonder’ in 2005, is de vlam nooit gedoofd. Het was echter niet makkelijk, want we hebben heel wat tegenslagen moeten overwinnen en ook vandaag is het vaak roeien tegen de stroom in. Noch het publiek, noch de media, noch de teams en rijders zijn er zich echt van bewust wat het betekent om vandaag de dag een rally op Belgische bodem te organiseren. Dat geldt zeker voor onze proef, waarmee we bovendien geklasseerde parken en bossen aandoen. Het behoudt van de Clémentine in ons evenement is niet meer of minder dan een ware uitdaging en niks zegt dat we de volgende jaren er nog voet aan grond kunnen zetten. Ik slaap er slecht van... Gelukkig is er de gedrevenheid en de hulp van enkele zeer gepassioneerde mensen, zonder wie de passage op de Clémentine niet mogelijk zou zijn. We doen er dan ook alles aan om ook de komende jaren wonderen te verrichten. Het lot van de Clémentine ligt in handen van de gemeentelijke overheden, waarbij we toch mogen hopen dat zij niet vergeten dat de 54 edities van de rally ook tot de uitstraling van de gemeente hebben bijgedragen.
Daarnaast is er onmiskenbaar de economische crisis, die ook ons in zijn greep heeft. We hebben minder middelen, sponsors worden moeilijker te overtuigen. Sommige van onze meest trouwe partners hebben dit jaar de rol moeten lossen. Het is dan ook verschrikkelijk moeilijk om de eindjes nog aan elkaar te knopen. Bovendien heeft het noodlottige ongeval in de Condroz ons niet geholpen. De rallysport lijdt onder een negatief imago bij de publieke opinie en toch kunnen we anderzijds zeggen dat de Legend Boucles de Spa één van de meest populaire evenementen van onze regio blijft, zelfs van ons land.
Gelukkig hebben we geanticipeerd op vlak van de veiligheid, met privé stewards en we gaan verder dan we eigenlijk moeten met de maatregelen. We zullen nooit verzaken aan het aspect veiligheid en daarenboven is het aspect veiligheid voor mij persoonlijk een kruistocht. Het leven van een mens heeft geen prijs en ik moet er geen tekening bij maken, een nieuw dramatisch ongeval zou de toekomst van de rallysport in ons land ernstig in gevaar brengen. Ik reken dus enorm op de discipline van het publiek, want de rallysport blijft, ook met de oude wagens, een sport waar een gevaar aan verbonden is. Daarom eis ik dat de aanbevelingen en aanwijzingen van de stewards tot in het detail gerespecteerd en opgevolgd worden. Het gaat om mensenlevens en om de toekomst van onze sport. Laten we het voorbeeld geven en de overheden vooral niet de stok geven om ons te slaan.
Ondanks de negatieve elementen, zijn er nog steeds heel wat positieve aspecten aan onze prachtige proef. Voor het tweede jaar op rij, gaan we over de grens van de 350 inschrijvingen en eerlijk, ik verwachtte me niet aan een dergelijk succes. En zowel kwaliteit als kwantiteit zijn op de afspraak, met onder meer 25% inschrijvingen uit het buitenland. Zelfs in zijn gloriedagen van het EK Rally, heeft de proef nooit dergelijk succes gekend.
Ik wil daarom de nadruk leggen op de prachtige verscheidenheid van het deelnemersveld. We gaan schitterende wagens zien, waaronder een Nissan 240 RS, een Renault 5 Maxi Turbo, een Audi Quattro A2, een Mitsubishi Lancer Turbo en uiteraard de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Bjorn Waldegard, een wagen die heel wat mensen zal doen watertanden. Bovendien hebben we voor het ‘echte’ veld zal passeren, een verrassing voor het publiek in de vorm van een Lancia Delta S4 Martini Groep B, als nulwagen. Last but not least zal de Franse wereldkampioen rally Didier Auriol, samen met alle Belgische toppers het publiek opnieuw een schitterende dag bezorgen. Zelfs al rijden we nu allemaal met winterbanden, om de snelheden te drukken en de kosten te verminderen, dan nog hoop ik op een niet al te winterse zaterdag in februari. Het is zo al moeilijk genoeg om alles vlot te laten verlopen. Vingers kruisen vanaf nu dus!
Ik ga waardig mijn 25ste verjaardag vieren, maar aan 50 zal ik met al die grijze haren niet raken. Geniet van de rally en bedankt voor de jarenlange trouw.”