www.shakedown.be - rallysport in belgië

Alltec Seys

TVB

Diger

EXI Design

HomeNieuwsHomeHomeHomeHomeHomeHome
www.shakedown.be - rallysport in belgië

Moorslede Review: Ruben Maes werkt aan WRC-vervolg
20.03.2012 - 23:25, persbericht

Méér dan 140 wagens kleurden afgelopen zondag de inschrijvingslijst van de 11de editie van de Rallysprint van Moorslede. Ook Ruben Maes en co Kurt Declerck tekenden paraat en opteerden deze keer voor een Subaru Impreza S9 WRC uit de ateliers van New Caen rally Sport van Wim Soenens.

Exact een jaar nadat deze West-Vlaamse tandem debuteerde in rally met een Ford Escort MK2. Een wagen waarmee Ruben nog enkele wedstrijden afwerkte om nadien over te schakelen naar de Historic Porsche. “Een ideale manier om kennis te maken met rally”, reageerde Ruben Maes nadien op zijn keuze. “We hebben afgelopen seizoen veel geleerd, lieten mooie dingen zien, behaalden goede resultaten en verzorgden het spektakel.”

Maar Ruben Maes kennende wil hij constant zijn grenzen verleggen en gaat nieuwe uitdagingen niet uit de weg. Dat hij daar wat leergeld moet voor betalen, neemt hij er met de glimlach bij. De ex-winnaar van de 24 Hours of Zolder nam deze keer de handschoen op met een zeer potente Subaru WRC om een jaar na zijn debuut eens te proeven van een moderne rallywagen. Vier KP’s dienden te worden verorberd en met een 7de, 4de, 9de en 8ste chrono werd het duo Maes / Declerck tenslotte verdienstelijk 8ste algemeen. De wedstrijd was een tweestrijd tussen van Parijs en Lietaer waarbij de Porsche GT3 het nipt haalde van de Subaru WRC.

Ruben Maes: “Alle omstandigheden in rekening gebracht mogen we tevreden terug blikken. We hebben de wagen zonder kleerscheuren terug afgeleverd na een zeer moeilijke rallysprint. De limieten van een WRC vinden is geen sinecure. Vooral omdat ik de wagen amper kon ontdekken. Ook de weersomstandigheden waren in mijn nadeel. Droog, nat, hagel en vettigheid zijn niet onmiddellijk de ideale omstandigheden om de limieten te gaan opzoeken. Maar dat maakt wel dat we door deze omstandigheden enorm veel hebben geleerd. Tijdens de training heb ik alleen in droge omstandigheden kunnen rijden. Op de eerste KP lag de baan er kletsnat bij en we waren dan ook zeer tevreden met de 7de chrono. Tijdens de tweede doortocht op een droge ondergrond lukten we de vierde chrono in het zog van de toppers. Op de derde KP lag de baan er na een hagelbui zeer verraderlijk bij en klokten we de 9de tijd. We wilden nog een tandje bijsteken tijdens de slotproef en daarvoor wou ik aan de start het ALS systeem in stand 2 zetten en dus rijden meer turbo boost. De ALS heeft drie verschillende standen of mappings. Ik schakelde die per ongeluk op stand 3 dat alleen maar wordt gebruikt door zeer ervaren piloten met WRC-wagens. Resultaat is dat de turbo blijft blazen en bij het tweede rempunt ging ik rechtdoor de boer op. Ik verloor een 30-tal seconden, maar was aan de meet toch maar 14 seconden trager dan mijn beste chrono tijdens de tweede KP. Er had dus méér ingezeten, maar we zijn uiteraard best tevreden met het resultaat."

“Of dit avontuur een staartje krijgt is nog niet helemaal zeker. Ik zou heel graag de TAC Rally van Tielt rijden en ook de Short Rally van Oostrozebeke. Maar daarvoor hebben we de budgetten nog niet bij elkaar. Ik heb wel het gevoel dat we nog een pak progressie kunnen maken als we de wagen nog beter leren kennen. We zijn afgelopen weekend immers terug van 0 moeten beginnen”.

“Uiteraard ben ik goed begeleid door de mensen van New Caen Rally Sport die heel professioneel te werk gaan. Mijn dank gaat ook uit naar drukkerij Feys die het mogelijk maakte om met dergelijk materiaal aan de start te komen”, besluit Ruben Maes die we hopelijk dit seizoen nog terug zien met de Subaru of met de Historic Porsche.

Nieuwsarchief 2011 - 2015

Nieuwsarchief 2002 - 2010

laatste nieuws