Het is officieel: de BTCS-kampioen van 2011, maakt eind april zijn come-back in de rallysport tijdens de Rally van Wallonië. Hij komt er aan de start met een Citroën C4 WRC, dezelfde wagen dus als die van de Belgische rallykampioen van 2011, Pieter Tsjoen. En…de Nationale rallykampioen van 1997 komt niet naar Jambes voor een figurantenrol.
Lagen de problemen van de Belgische circuitracerij, die net opgelost zijn, aan de basis van uw beslissing om de rally van Wallonië te rijden? “Niet echt, want temeer omdat we eigenaar zijn van de wagen, hoop ik dit seizoen mijn titel van vorig jaar trouwens te verdedigen. Mijn deelname aan de rally van Wallonië heeft een andere reden: beroepshalve ben ik als Kia-verdeler en nieuwe Nissan-agent immers stevig ingeburgerd in de Naamse regio en dat willen we nu benadrukken. Mijn Citroën C4 WRC zal daarom trouwens een look krijgen die dicht aanleunt bij die van mijn circuit-Kia ProCeed silhouette. Voor mij is het trouwens zowel op het circuit als in een rally, altijd een plezier om te kunnen rijden. Bovendien is het al een overwinning op zich dat ik er samen met mijn partners in geslaagd ben om dit project te concretiseren en we met een C4 WRC naar Namen komen!“
Ondanks tal van deelnames, bezorgde de Rally van Wallonië u tot dusver nog niet veel succes en voldoening. “Dat is het minste wat je kan zeggen, want vier deelnames hebben inderdaad tot evenveel opgaves geleid Maar hoewel ik tijdens mijn laatste deelname in 2005 van de baan ging, waren alle opgaves het gevolg van mechanische problemen; de laatste keer omdat ik in Bois-de-Villers zonder remmen viel. Maar… in 2003 bijvoorbeeld, met de bij Colsoul gehuurde Mitsubishi, kon ik strijden met Chris van Woensel de winnaar van het jaar voordien en beëindigde ik de eerste etappe zelfs als derde algemeen!”
In 2005 was er ook al sprake om de Rally van Wallonië te rijden met een WRC ? “Toen was het inderdaad de bedoeling om met een Peugeot 206 WRC te rijden. Ondanks alle inspanningen lukte het helaas niet om dat budget rond te krijgen en viel de keuze finaal op een Gr.N-wagen, maar… wees gerust dankzij mijn trouwe circuit-partners zal dat deze keer niet het geval zijn!"
Zorgt het niet voor druk om met een Citroën C4 aan de start te komen in een BK-manche? Zevenvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen beschikt immers over een identieke wagen en stuurde die hier vorig jaar naar de zege. “Pieter beschikt inderdaad over extra troeven, maar daardoor zal hij en niet ik onder druk staan. Niemand zal me immers iets verwijten als hij me voorafgaat, maar als dat niet het geval is…”
Zal het tijdens de eerste wedstrijd al lukken om het volledige potentieel van die machine te benutten ? “De wagen komt van PH Sport en die zullen minstens één maar mogelijk twee testsessies organiseren. Ik weet niet of dat voldoende zal zijn, maar in 2008 toen ik in Hannuit met een Toyota Corolla WRC reed verliep die aanpassing alvast vlot. Na de eerste ronde had ik immers slechts 15 seconden achterstand op de eigenaar van die wagen, EriK Wevers die toen zelf met een Ford Focus WRC06 reed…”
We hebben al veel gehoord over de keuze van uw co-piloot. Heb je intussen al een beslissing genomen? “Er waren verschillende mogelijkheden. Sinds deze morgen is het officieel: Bruno Brissart, een zeer ervaren co-piloot, die zeker zijn plaats heeft in de rechterstoel van zo’n wagen, wordt mijn co-piloot”
Kan er dit seizoen nog een vervolg komen na de rally van Wallonië of gaat het hier om een one shot? “Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen, zeker na het goede nieuws dat we juist kregen over de circuitracerij. Ik moet daarover nog eens overleggen met mijn partners, maar… mogelijk kan een goede prestatie in de rally van Wallonië die beslissing beïnvloeden…”