Het parcours van de Rallye De Wallonie was de Porsches op het lijf geschreven. Glenn Janssens liet de kans niet onbenut en behaalde in de derde manche van het ConXion Belgian Historic Championship de allereerste overwinning van zijn carrière.
De Rallye De Wallonie is de enige wedstrijd van het ConXion Belgian Historic Championship die over drie dagen wordt verreden. Nogal wat deelnemers kozen daarom en mede door de wisselvallige weersomstandigheden voor een voorzichtige start. Onder hen ook Glenn Janssens (Tuthill Porsche 911) die tot zijn eigen verbazing als eerste leider mocht overnachten. Na twee doortochten over de Citadel van Namen had de zaakvoerder van het signalisatiebedrijf Group Janssens 23 seconden voorsprong op de Escort MK2 Gr 4 van Arnaud Clause. Ruben Maes was derde op 24 seconden en Gunther Monnens, ondanks een spin, vierde op 27 seconden van de leider. Chris Debyser keek als vijfde tegen 29 seconden achterstand aan.
Het echte werk volgde zaterdag met 3 x 4 Kp’s. Het startsein voor een tegenaanval van Gunther Monnens. De piloot uit Bocholt opende met drie besttijden op vier proeven en naderde tot op 10 seconden van leider Janssens. Ook in de 2de lus zette hij nog een besttijd op de tabellen, maar Janssens reageerde gevat en diepte de kloof terug uit tot 14 seconden. Helaas werd dit mooie duel daarna onthoofd als de koppakking van de Mies Ford Sierra Cosworth op verbinding naar de service de begaf. Exit Monnens en Janssens comfortabel op kop met bijna anderhalve minuut voorsprong op merkgenoot Ruben Maes.
De avondproeven van zaterdag brachten weinig animo voorin, waarbij het strijdende duo Maes-Clause het tempo bepaalde. Zondagmorgen koos leider Janssens een laatste maal voor het offensief met vier opeenvolgende besttijden. Zo kon hij zich in de slotronde beperken tot consolideren en genieten van de allereerste zege uit zijn carrière. Dankzij deze overwinning is Glenn Janssens meteen ook de nieuwe leider in de tussenstand van het BRC Historic.
Op ruime afstand van winnaar Janssens kregen we een nek aan nek gevecht tussen Ruben Maes en Arnaud Clause, dat zondagmorgen beslist werd na een lekke band en 3 minuten tijdverlies voor eerstgenoemde. Streekrijder Clause reed eveneens nog lek, maar het tijdverlies bleef voor hem beperkt tot een tiental seconden.
In het spoor van de kopgroep nam Christophe Kerkhove aanvankelijk de beste start. Maar toen de wegen zaterdagmiddag opdroogden, moest hij de rol lossen door een slechte wegligging van zijn Porsche 911. Een minder geschikte ophanging voor dit soort rally’s was de boosdoener. Bovendien verloor hij ook nog kostbare tijd door een probleem met de gaskabel en twee lekke banden. Johan Dekens (Porsche 911) nam de fakkel van zijn teamgenoot over, maar ook hij werd teruggeslagen in het klassement na een elektrische storing. Geert Vandoorne (Escort MK1), die parcourskennis miste in Namen, was inmiddels aan een opmars begonnen en had nu de vierde plaats in het vizier. Het tweetal vocht verbeten tot in de slotmeters, waarbij Vandoorne aan het langste eind trok. Al had het er voor beide kemphanen ook anders kunnen uitzien. De tabakshandelaar uit Ledegem bereikte de finish met een versnellingsbak die op zijn laatste benen liep, terwijl de motor van Dekens op 5 cilinders draaide door een losgekomen bougiekabel.
In de strijd om rang 7 haalde Kerkhove het nipt voor André Lausberg (Opel Kadett GT/E) en Graham Samuel (Escort MK2). Voor Lausberg misschien het laatste optreden met de Kadett, want hij is een Porsche 911 aan het klaarstomen voor een gemengd programma als test om in 2013 misschien definitief in het BK te stappen. De Brit Craig Salter (Escort RS1600) en de Duitser Heinz-Walter Schewe (Porsche 911 Turbo) vervolledigden de top 10, maar net als Samuel zijn ze niet ingeschreven voor het BRC Historic en scoren ze geen punten. Voor Chris Debyser (Escort MK2) werd het weekend om snel te vergeten. De piloot uit Kachtem schrok zaterdagmorgen een eerste maal op toen het gas op de proef van Malonne bleef hangen. Een noodreparatie bracht een kortstondige oplossing, maar op de volgende proef viel het euvel opnieuw voor. Ditmaal op een snelle, maar verraderlijke situatie, waarbij Chris tot zesmaal om zijn as spinde en er gelukkig zonder kleerscheuren afkwam. Tot overmaat van ramp bleek er ook een probleem met de starter, waardoor het FiXion team op 4 proeven ruim 10 minuten zag wegtikken en alle hoop op een goede klassering.
Dirk Van Rompuy (Ascona B) ging het ondanks een gebrek aan voorbereiding aanvankelijk beter af tot ook hij door problemen met de ophanging drie minuten verloor. Zoon Tom Van Rompuy (Ascona B) had nog meer pech, want hij verdween met een defecte versnellingsbak uit de rally toen hij een top 10 plaats binnen handbereik had. Porschist Robby Moers sloot de Historic rangen bij zijn eerste deelname in Namen. Patrick Mylleville (Porsche 911, drukgroep versnellingsbak op zaterdag en transmissie op zondag), Dirk Dumon (Ascona B, versnellingsbak op zaterdag en koppeling op zondag), Frans Van Ryckeghem (MG B Sebring, dubbele lekke band), Steven Vanhoegaarden (MG GT V8, wiellager), Marie Vanfleteren (Ascona A, van de baan) en Bruno Lacroix (Escort Mk2, mechanisch) behoorden tot de talrijke opgevers in de Rallye De Wallonie.