Afgelopen weekend werd rondom het Waalse Namen de Rallye de Wallonie verreden. Het evenement vormde de eerste ronde van de Ford Fiësta Sport Trophy. Een van de deelnemers was de 21-jarige Evelien De Corte, die samen met haar navigatrice Annemieke Hulzebos met maar een doel naar Namen kwam: finishen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. En daar is ze in geslaagd, gedurende de rally maakte ze een prachtige progressie!
Aangezien Evelien en Annemieke nog niet samen in de Fiesta R2 hadden gereden, was op de donderdagavond voor de rally een test voorzien. Helaas kon die niet echt benut worden, omdat na enkele runs de politie was gebeld en de test gestaakt moest worden. Op de vrijdagavond ging het voor de dames dus voor het eerst pas echt los tijdens de eerste proef op de Citadel. 'Het was een spannend begin. Gedurende het wachten voor de start begon het te regenen, waardoor het echt glad werd. We hebben het de eerste twee proeven, beide keren de Citadel, op vrijdagavond dan ook rustig aan gedaan. Toch moesten we de eerste run twee deelnemers langs laten, terwijl we tijdens de tweede run inliepen op een andere R2,' aldus Evelien.
Ook de zaterdag werd voorzichtig begonnen. 'Veel te voorzichtig eigenlijk. Evelien heeft nog maar een paar rally's gereden en de laatste was in september. Ik heb de eerste proeven aangekeken hoe ze reed. De runs erop konden we vervolgens gas gaan geven en elke proef verbeterden we onze vorige tijden met meer dan 10 seconden. Een hele mooie vooruitgang,' blikt Annemieke terug. Die stijgende lijn werd op zondag voortgezet. 'We startten van de 90ste positie. Na vier proeven waren we al opgeklommen naar de 69e plek. Evelien remde - ondanks de bijzonder listige condities - veel later, lifte het gas minder en nam de bochten veel agressiever. Echt heel leuk om te ervaren. Hoewel we ons alleen met onze eigen tijden bezighielden, constateerden we dat we veel dichter bij de andere Fiesta's kwamen dan de dag ervoor. Die stijgende lijn, daar doen we het voor,' verklaart Annemieke.
Helaas stonden de dames tijdens de laatste vier proeven op de verkeerde banden. 'De bandenkeuze was enorm lastig. Dan regende het, dan scheen de zon weer. Omdat het tijdens de eerste boucle spekglad was, besloten we regenbanden te monteren en de schokbrekers wat zachter af te stellen. Toen we echter naar de eerste van de laatste vier proeven reden, brak de zon door en droogde alles verbazend snel op. We konden onze tijden dan ook niet echt verbeteren. Hoewel we op de laatste proef van de boucle wel een halve minuut sneller waren dan de eerste keer. Al met al ben ik zeer content over dit weekend. Ik heb echt enorm veel geleerd en ik ben zeer tevreden over de samenwerking in de auto. Deze lijn gaan we tijdens de Sezoensrally doorzetten. Mijn eerste meters onverhard heb ik hier gereden, in Bocholt krijg ik meer voor mijn kiezen, maar dat maakt het alleen maar leuk!' aldus een tevreden Evelien.
'Wij danken onze sponsors Audison en DCC Motorsport dat zij ons deze rally mogelijk hebben gemaakt. We zijn nu druk bezig met het benodigde budget voor de volgende ronde van de FFST, de Sezoensrally op 19 mei rondom Bocholt. Hoe dan ook staan we daar aan de start', besluit Evelien.